Het Verhoor: Valfret over Un et demi
27 oktober 2024 


Fremok komt op de proppen met het heerlijke Un et demi van Valfret. Zoals steeds is het een erg verzorgde publicatie die niet alleen opvalt door zijn formaat maar ook door de prachtige aquarellen, het gebrek aan zichtbare personages en de tekst die soms poëtisch is, en soms ook gewoon grappig.

door Jeroen Roobrouck

verhoor-valfret2

Hallo Valfret, verklaar je nader.

Ik ben twintig jaar geleden van Frankrijk naar België verhuisd, deels om aan mijn dienstplicht te ontsnappen, deels om te studeren aan de École des Beaux-Arts in Bergen en Doornik.

Was je toen al serieus bezig met strips?

Het was altijd mijn kinderdroom striptekenaar te worden en ik publiceerde veel in alternatieve zines. Later bracht Les Requins Marteaux mijn eerder klassieke strip ‘Bernard Barracuda’ uit.

Als ik klassieke strips was blijven maken, had ik mezelf waarschijnlijk van kant gemaakt, of in het beste geval geëindigd als alcoholicus.

Je kinderdroom ging in vervulling!

Ja en nee. Je moet weten, ik verveel me nogal snel. Als ik klassieke strips was blijven maken, had ik mezelf waarschijnlijk van kant gemaakt, of in het beste geval geëindigd als alcoholicus. Dat monomane leven van een striptekenaar is niks voor mij. Ik heb afwisseling nodig. Ik werk in vijf, zes verschillende schetsboeken tegelijk en elk schetsboek heeft zijn eigen medium: eentje is bijvoorbeeld enkel voor balpentekeningen, een andere is gevuld met aquarellen…

Gaandeweg verloor ik mijn interesse in het narratieve aspect van strips. Daarom nam ik een grote omweg, om nu eigenlijk weer bij de strips te belanden.

 

Is Un et demi eigenlijk wel een strip? Ik vind uw aquarellen prachtig. Ze lijken ergens te zweven tussen de stijl van August Macke en Raoul De Keyser. Zijn die ergens en plein-air op een berg gemaakt?

Ach ja, noem het een strip, noem het poëzie, kunst – het maakt mij niet uit. Ik zie het zelfs als een soort film noir. Een persoon staat recht, spreekt een publiek toe, en we volgen alles vanuit de ogen van de verteller.

Mijn aquarellen zijn abstracties van een landschap. Ik ga vaak naar buiten om te werken, maar voor dit project was dat niet het geval. Alle landschappen die je ziet, zijn in mijn atelier ontstaan. Alsof je in een bus ligt te dommelen en het landschap in een permanente waas aan je voorbij ziet trekken, bocht na bocht.

Un et demi ontstond als een hoofdstuk voor een verhaal dat in januari – Montagne – uitkomt bij Fremok. Ik begon met stroken van vier vakjes te maken, wat een ritmische vertelling opleverde die uiteindelijk een eigen verhaal werd. Editions IMAGEs zou Un et demi uitbrengen en we vroegen Thierry Van Hasselt of hij daarmee wilde helpen.

 

De tekst is vaak poëtisch en soms ook heel grappig.

Ik gebruik graag metaforen, maar ik werk vooral zoals bij een cut-and-paste-zine: flarden die ik opvang op straat of one-liners uit songteksten. Tijdens het werken aan Un et demi luisterde ik bijvoorbeeld veel naar Ventre de biche en Noir Boy George.

Het is een verhaal op verschillende niveaus. Ondanks de mooie aquarellen en de grappen lijkt er steeds een onderhuidse dreiging aanwezig. Er is sprake van een wapenstilstand, rellen in de stad, mensen die veel drinken, etc… Het geweld grijpt plaats op verschillende niveaus. Zoals vaak in het leven begrijp je pas achteraf hoe de vork in de steel zit, en dat is hier ook zo. Geweld is gewoon eigen aan het mens zijn. Mijn personage probeert te ontsnappen aan zijn dorp, maar tegelijk houdt hij ervan. Het zijn de contrasten van het leven: aan de ene kant zijn we op zoek naar vrijheid, maar die vrijheid wordt al snel een systeem waaraan je vastzit.

 

Die zoektocht naar vrijheid zie je ook terug in je manier van werken. Je gebruikt geen tekstballonnen en schildert de tekst vaak binnen in de afbeelding. Dit maakt vertalen en verkopen in andere landen wellicht ingewikkelder.

Mijn boek is gedrukt in een kleine oplage, maar ironisch genoeg zijn er heel wat verkocht in China! Ik veronderstel dat veel mensen tegenwoordig vertaalapps gebruiken. Zo kan ik blijven doen wat ik doe.

Allright, en hopelijk blijf je dat nog lang doen. We zijn benieuwd naar je volgende worp, Valfret!

 

Un et demi telt 384 pagina’s en werd uitgegeven door Frémok.

Bestel Un et demi »
Profiel Valfret »







Gerelateerde berichten





More Story

Crowdfunding: Bloeddorst krijgt een vervolg

Bloeddorst is een bundeling korte horrorstrips, gemaakt door Nederlandse stripmakers. Het eerste deel verscheen in 2007,...