Thomas Janssens verraste ons vorige week met een deeltje uit zijn bachelorproef Vonk. Vanavond gingen we eens op de koffie bij de Limburger die intussen al volop bezig is met zijn masterjaar aan LUCA School of Arts Brussel.
door Bruno Willaert.
Wat moet de lezer weten over jou?
Ik ben een eenentwintigjarige beeldverhaalmaker uit de wereldstad genaamd Hasselt. Momenteel spendeer ik echter het merendeel van mijn tijd in Brussel, waar ik aan mijn masterproef in Beeldverhaal werk.
Een link met de rijke stripgeschiedenis als die van België is zeker waardevol.
In je bio lezen we “Vonk is een ‘niet-verhaal’ waarin abstractie, associatie en interpretatie centraal staan”. Dat merken we duidelijk al in je koffie-verhaal die we vorige week publiceerden op Pulp deLuxe. Hoe kwam je bij dit verhaal uit?
Vonk in zijn geheel is eigenlijk heel organisch ontstaan. Het idee om een ‘niet-verhaal’ te creëren begon bij het besef dat ik een enigszins beperkte ervaring heb met het schrijven van meer traditionele verhalen. Dat gebrek aan ervaring heeft me noodgedwongen doen evolueren. Ook al is deze evolutie alles behalve afgerond, kan ik wel al tevreden terugkijken. Ik heb ‘Vonk’ bijna geheel chronologisch opgebouwd. De eerste pagina in het boek is zowat de eerste die ik tekende en de laatste, de laatste. Daarbuiten had ik wel een aantal scenes en situaties in gedachten die ik in het verhaal wilde verwerken. Deze diende al een soort ‘roadmap’. Destijds liep ik ook stage bij Wide Vercnocke. Hij raadde me aan mijn eigen alledaagse hersenspinsels of ervaringen bij mijn narratief te betrekken. De situaties die zich voordoen in het verhaal (zoals mijn bijna rituele koffiemomentje in de ochtend) staan dus vrij dicht bij mezelf.
Vonk is op zich een Kuifjes-achtige figuur waarbij zijn vorm hier heel functioneel werkt in combinatie met zijn omgeving. Ik neem aan dat het bewust een knipoog is naar de traditionele strip?
Ja en nee, als kind was ik een grote striplezer van Kiekeboe tot Suske en Wiske tot Kuifje. De initiële aanzet bij het ontwikkelen van dit personage was dus onbewust waarschijnlijk wel beïnvloed door ons Belgische striplandschap. Op een bepaald moment begon de associatie voor mezelf en anderen wel steeds duidelijker te worden dus besloot ik dat te omarmen. Een link met de rijke stripgeschiedenis als die van België is zeker waardevol.
Je experimenteert in je verhaal met allerlei vormen van narratief. Wie of wat zijn jouw inspiratiebronnen hierbij?
Dat zijn er een hele boel. Van nature ben ik een nieuwsgierig persoon waardoor ik interesses heb binnen verschillende disciplines binnen de kunsten. Als het over beeldverhaal gaat zijn er zeker en vast wel een aantal namen die eruit springen. Ben Gijsemans moet ik zeker vermelden. De traagheid die hij gebruikt in zijn boeken fascineert me enorm. De lezer krijgt enorm veel ademruimte maar tegelijkertijd ook een grote verantwoordelijkheid om een soort band met het personage te vormen. Een boek dat me ook altijd al inspireerde en zeker een grote invloed heeft op mijn huidig werk is The Cage van Martin Vaughn James. The Cage is een graphic novel die dateert van voor het woord graphic novel gebruikt werd. Uit dit werk neem ik vooral de meesterlijke opbouw van atmosfeer en doordachte afweging van abstractie en figuratie mee.
Je bent intussen gestart met je masteropleiding in LUCA School of Arts Brussel. Krijgt Vonk nog een tweede leven of is het nu tijd om op een andere manier met strip te experimenteren?
Op dit moment zie ik Vonk als een afgerond project. Mijn masterproef zal dus zeker geen vervolg zijn op verhalend vlak. Toch hoop ik dat Vonk na afloop van dit volgende project als een duidelijk opstapje zal gezien worden. Ik heb enorm veel geleerd tijdens het maken van Vonk dus ik ben er zeker van dat dit wel zal doorschijnen in mijn volgende boek.
Wat mogen we nog van je verwachten in de toekomst?
Momenteel staat mijn resterende schoolcarrière helemaal in teken van mijn masterproef tot een goed einde brengen. Tot nu toe loopt dat best vlot. Binnenkort zal zullen er zeker ook wat sneak peeks te bezichtigen zijn op mijn Instagram account. Daarbuiten zal ik natuurlijk proberen verder mijn eigen weg te banen door de wonderlijke wereld van het beeldverhaal.
Vonk: koffie op Pulp deLuxe »
Profiel Thomas Janssens »