Het Verhoor: Miel Vandepitte
17 januari 2021 


Vorige zondag startten we 2021 met een nieuwe strip van Miel Vandepitte over zeesterren en sushi’s. Gezien het al zijn derde strip is op Pulp deLuxe hoeven we hem niet meer voor te stellen. Afgelopen jaar werkte hij zijn Masterproject af bij LUCA School of Arts, waarmee hij later op het jaar in de prijzen viel bij de Stichting Debutantenfonds in Nederland. En nu is het wachten tot eind dit jaar tot zijn debuut in de winkel ligt.

door Bruno Willaert

verhoor-miel2

Om met de deur in huis te vallen: ben jij een fan van sushi’s?
Ja! Het is zo’n beetje mijn favoriete eten.

Ik ben niet meer of minder kieskeurig dan andere tekenaars.

Afgelopen zondag publiceerden we je kortstrip SterAllure. Is het jouw manier om te vertellen dat je niet zomaar eender welke stripopdracht zal aannemen?
Het mooie aan strips is dat je ze in een eentje kan maken. Er moet niet op voorhand een hele denktank aan producers samenkomen om te bedenken wat het thema is, of wat voor statement ze willen maken. Bij mijn verhalen moet je er op dat vlak dan ook niets achter zoeken. Uit wat krabbeltjes in mijn schetsboek was een fitnessende zeester geboren, rond wie ik het verhaal heb opgebouwd. Ik wilde me er ook in oefenen om een zeebodem-wereld te tekenen en deze strip was daar een goeie gelegenheid voor.

Verder ben ik niet meer of minder kieskeurig dan andere tekenaars. Een strip maken is heel veel werk en er is weinig aan te verdienen, dus je kan maar beter iets maken dat je zelf leuk vindt.

Intussen is het wachten op je debuutstrip dat wellicht je Masterproject Centralia wordt, een luchtige avonturenstrip waarin de opwarming van de aarde letterlijk een duidelijk thema is.
Ik kwam op het idee door een podcast. Aflevering 68 van The Dollop gaat over het mijnbouwdorpje Centralia dat door een ondergrondse brand in een steenkoolader onleefbaar werd. Ik vroeg me af wat er gebeurd zou zijn als er geen klein dorpje, maar een grote, industriële stad op die steenkoolader had gelegen. Dat werd het uitgangspunt voor mijn verhaal.

 

In Centralia kan je moeilijk je bewondering voor het Kathedralenkerkhof van Andreas wegsteken. Is hij je voornaamste inspiratiebron?
Twee jaar geleden was het antwoord ja geweest. Sindsdien heb ik in Angoulême Stages of Rot van Linnea Sterte leren kennen, en nu wil ik niets liever dan eenvoudige, virtuoze lijntekeningen maken met een beperkt, sfeervol kleurenpalet. Ik ben daar helaas helemaal niet goed in, dus van die invloed zie je niets. Een andere grote inspiratie op vlak van beeldverhaal is The Future is Now van Death Burger, meer bepaald de world building in en rond dat boek. Neem maar eens een kijkje op zijn website om te zien wat ik bedoel. Andere inspiratiebronnen voor Centralia waren The Architecture of Density van Michael Wolf en de film Roof Culture Asia.

 

Sommige spreads uit je strip kan je zo inkaderen. Hoe lang werkte je doorgaans aan die pagina’s?
Dat hangt af wat er op staat. Sommige pagina’s duurden hooguit vijf uur (om in zwart-wit te zetten toch), maar hier en daar is er een spread die een halve week in beslag neemt. Er zijn geloof ik zes grote double-page spreads in het boek en toen ik in december (2019) na vier dagen tekenen de eerste daarvan nog niet af had, was ik even bang dat het boek niet op tijd zou afraken.

 

Onlangs was je met je Masterproject een van de laureaten van de Debuut Award van de Stichting Debutantenfonds Beeldverhaal in Nederland. Heb je hierdoor al een uitgever gevonden?
Die prijs was een leuke verrassing! Ik ben benieuwd om te zien of alle winnaars hun werk uitgegeven krijgen. Wat mezelf betreft heb ik alvast goed nieuws. Centralia zal dit jaar nog bij Scratch Books verschijnen. Ik ben voor de zekerheid op hout aan het kloppen terwijl ik dit schrijf maar normaal gezien is het boek dus eind 2021 te koop.

We willen het heus niet in ieder interview over Corona hebben, maar hoe was het om in deze tijden je masterproject te moeten afwerken?
Vervelend, maar ik ben blij dat we nog met de klas naar Angoulême zijn kunnen gaan in februari.

(lees verder onder de afbeelding)

portret5

Om af te sluiten, heb je al een masterplan voor de komende vijf jaar?
Ik ben nu bezig aan een opleiding Game Graphics Production aan Howest. Daarmee kan ik hopelijk als 3D-artist of concept artist aan de slag. Als het echt meezit ben ik over twee jaar een stage aan het doen bij een of andere game studio in Singapore of zo. In de tussentijd probeer ik zo veel mogelijk illustraties te maken en te zorgen dat tegen december de best mogelijke versie van Centralia in de winkels ligt. Hopelijk kan ik daarna meer boeken maken.

SterAllure op Pulp deLuxe »
Profiel Miel Vandepitte »







Gerelateerde berichten





More Story

Nieuwjaarsverhoor: Jeroen Janssen

Het nieuwe jaar start traditioneel op 1 januari met een Nieuwjaarsconcert in Wenen. Op Pulp deLuxe gaan we je besparen van onze...