Het Verhoor: Maarten Vande Wiele
3 november 2019 


Vorig jaar verraste Maarten Vande Wiele ons met Octopussy in 007 pages waarmee hij later op het jaar nog De Plastieken Plunk won. Dit jaar moeten we het terug stellen zonder nieuwe James Bond-film in de cinema, maar wel met een nieuwe 007-hommage van Maarten Vande Wiele. Deze keer is dé ultieme Bond-film Goldfinger aan de beurt, vijfenvijftig jaar na de release ervan in de cinema.

verhoor-maarten
(foto in decor van Moonraker)

Na Octopussy is Goldfinger al de tweede James Bond-film die je onder handen nam. Wat was de uitdaging deze keer?
Om net hetzelfde te doen als de vorige keer, maar toch anders. De James Bond-films volgen een bepaalde formule en het is mijn bedoeling om die op een humoristische manier bloot te leggen. Ik denk dan aan de doodsbedreigingen, de Bond meisjes die eerst ‘nee’ maar kort daarna ‘ja’ zeggen, het ingewikkelde plot, halfweg de film gaat het verhaal altijd een andere kant op, de tikkende klok met de bom en het meisje dat op het einde ‘Oh James!’ zegt. Sean Connery is natuurlijk ook een andere Bond dan Roger Moore. Toch zie je dezelfde elementen terugkomen in beide strips.

 

De strip zit vol met iconische beelden van de film: de goud geverfde Bond-girl, de laserstraal, de introductie van Pussy Galore, … Hoe ben  je deze keer te werk gegaan?
Octopussy
is minder bekend, dus daar had ik een grotere vrijheid met wat ik zou afbeelden. Goldfinger is de meest iconische James Bond-film van allemaal. Ik had een waslijst van zaken die er zeker moesten inzitten: het gouden meisje, de Aston Martin DB5 (met gadgets), de legendarische schurk Goldfinger, de man met de bolhoed, de laserstraal, Pussy Galore en Fort Knox natuurlijk. ‘Goldfinger in 007 pagina’s’ was heel leuk om te maken. Goldfinger is een echte vintage Bond en mijn favoriete Sean Connery James Bond-film. De film is van 1964 en ik vond dat je dat in de tekeningen terug mocht zien. Dus ik ben soms lekker retro gegaan.

Ik had een waslijst van zaken die er zeker moesten inzitten.

Welke Bond-film(s) zou je nog onder handen nemen nu je toch bezig bent?
Ik vind het wel een leuk idee om ieder jaar één James Bond film de ‘007 pagina’ behandeling te geven. Ik maak de strip tussendoor en vind het gewoon heel leuk om te tekenen. Het is puur plezier! Maar er moet een bijzondere reden zijn om een bepaalde film te doen. Dit jaar is Goldfinger 55 jaar oud geworden. Volgend jaar verjaren Thunderball, A View To A Kill en Goldeneye. Keuze genoeg.

 

Heb je nog geen plannen om een bundel te maken van je Bond-verstrippingen?
Daar droom ik natuurlijk wel van, maar ik weet niet of dat wel helemaal legaal is. De strips zitten op de rand van parodie en eerbetoon. Maar voorlopig is dat nog lang niet aan de orde, ik heb er nog maar twee getekend en als er een album komt, wordt dat op dit tempo, een werk van lange adem.

Wat is jouw favoriete Bond-film eigenlijk?
Mijn favoriete Bond-film is Octopussy. De film is een combinatie van onnozele en serieuze elementen. Precies wat een goede Bond-film moet zijn. Maar als je me vraagt wat de beste James Bond-film is dan denk ik aan Goldfinger, On Her Majesty’s Secret Service en For Your Eyes Only.

 

Je recent verschenen album Zeep 2 speelt zich af in de jaren ’80. Met deze strip erbij zou je gaan denken dat je een nostalgische ziel bent.
Dat ben ik ook. Veel van mijn werk refereert naar entertainment uit mijn kindertijd. De James Bond-films roepen een warm gevoel bij me op. Dan denk ik aan zondagnamiddagen met het gezin naar een Bond-film kijken. Bij Dynasty en Barbie, die de inspiratie vormden voor Zeep, heb ik een zelfde soort gevoel. Als ik dat verhaal schreef was ik in mijn hoofd weer met de poppen aan het spelen en absurde verhalen aan het verzinnen.

Wat mogen we nog verwachten van je in de toekomst?
In de nabije toekomst Madame Catherine, een griezelverhaal gebaseerd op De Horla van Guy de Maupassant. Het gaat over Catherine, die net haar man heeft verloren in een brand en nu gaat wonen in een afgelegen landhuis dat ze heeft geërfd van haar familie. Al snel krijgt ze het gevoel dat er iets niet helemaal pluis is met het huis. Of verbeeld ze zich alles? De strip is helemaal in potlood getekend en ziet er anders uit dan mijn ouder werk. Ik verander graag eens van tekenmateriaal, dat houdt strips maken leuk en uitdagend.

Goldfinger in 007 pages op Pulp deLuxe »
Profiel Maarten Vande Wiele »

 







Gerelateerde berichten





More Story

Het Verhoor: Joris Mertens

We maken er een heel filmisch zondagavond van! Twee en een half jaar geleden stapt storyboarder Joris Mertens op de Workshop...