Inne Haine debuteerde in 2014 met Het Mirakel van Vierves, van Mathias Van den Berge weten we nog dat hij twee jaar daarvoor de publieksprijs won op de PéPé Soirée. In Goed Gezelschap is het eerste boek waar ze samen jaren aan gezwoegd hebben. Hoog tijd om iets meer te weten over hoe die samenwerking als koppel in zijn werk ging en van waar hun fascinatie komt voor onder andere het kneuterige Vlaamse dorpsleven.
door Bruno Willaert.
Proficiat met jullie boek dat vol zit met kleurrijke personages dat doet denken aan Vlaamse tv-series zoals Van Vlees en Bloed. De oorsprong van het verhaal zat echter bij Het Mirakel van Vierves.
Het hoofdpersonage Martin Dupont van In Goed Gezelschap kwam ook al voor in Inne’s eerste strip Het Mirakel van Vierves. Daar is hij slechts een achtergrondpersonage dat op het dorpsfeest liedjes van Claude François komt zingen. Hoewel het verhaal van In goed gezelschap meerdere keren is herschreven, is Martin altijd de spil van het verhaal gebleven. In het boek is hij de uitbater van een ambiancecafé aan een niet nader genoemde steenweg ergens in de Kempen die carrière wil maken als charmezanger. Hij treedt onder meer op in zijn eigen café, maar hij wil nu ook koste wat het kost de status van A-artiest bereiken. Denk hierbij aan artiesten zoals Will Tura en Willy Sommers.
Wij hebben het tijdperk Dutroux als kind meegemaakt en herinneren ons wel de paranoia en angst die alom tegenwoordig was.
Er is dus een kleine link tussen de twee strips. Het Mirakel van Vierves speelt zich af in Wallonië, In Goed Gezelschap voornamelijk in de Kempen. We houden wel van het Vlaamse karakter van onze strip: de steenweg met de chaotische, vaak lelijke (en daardoor aandoenlijke) lintbebouwing, het uitgebouwde café van de jaren zestig met de typische rode baksteen, de decadente baandiscotheken, …
Het verhaal speelt zich af in 1997 wat ons al direct doet terugdenken aan het het tijdperk Dutroux. Vanwaar jullie keuze voor specifiek dat jaar?
Goed opgemerkt, want die achtergrond is bewust gekozen. Wij hebben die periode als kind meegemaakt en herinneren ons wel de paranoia en angst die alom tegenwoordig was. Ook al wordt de zaak Dutroux niet vernoemd in het verhaal kunnen bepaalde keuzes die sommige personages maken wél in die context geplaatst worden. Het is aan de lezer of ze voor die keuzes begrip kunnen tonen of niet.
Het is jullie eerste boek dat jullie als koppel maakten. Hoe verliep de samenwerking? Ik had begrepen dat jullie allang op dit boek zaten te broeden.
De eerste ideeën hadden we al in 2014, maar het heeft dus nog wat geduurd voordat het verhaal juist zat. De eerste versies misten vaart en de inzet was niet hoog genoeg waardoor de ontknoping nogal slap uitviel. In een bepaalde versie waren Martin en Elise ook vader en dochter, wat dus voor een totaal andere dynamiek zorgde tussen die personages.
Er was tussen ons geen klassieke scenarist – tekenaar verdeling. Het scenario schrijven, dialogen bedenken en tekenen deden we samen. Meestal was het zo dat Inne de tekeningen schetste en Mathias ze verder uitwerkte en inkleurde. Hij deed ook het licht- en schaduwwerk. We moesten een hybride stijl ontwikkelen en dat was in het begin niet zo simpel. We zijn er nogal holderdebolder ingevlogen, zonder al te veel voorbereiding. Onze lijnvoering was op dat moment anders, waardoor we enkele pagina’s uit het begin hebben aangepast omdat die anders te los getekend zouden zijn tegenover de nieuwe pagina’s.
Bij onze eerste beursaanvraag hadden we als deadline 2019 opgegeven maar dat bleek wat te hoopvol. We hebben uiteindelijk een paar jaar extra nodig gehad om het boek af te werken. Veel ideeën zijn vanwege tijdgebrek geschrapt of vervangen. Maar dat is werken met (je) beperkingen hé. Uiteindelijk vinden we sommige van die oplossingen zelfs beter dan het originele idee.
Samenwerken als koppel is niet zo vanzelfsprekend. We hebben vooral vanaf de lockdown in 2020 hard doorgewerkt. Het was toen een vreemde en stressvolle periode en we zaten – net zoals veel andere mensen toen – op elkaars lip. Mathias heeft erna ook een jaar onbetaald verlof genomen van zijn werk als leerkracht om het boek te kunnen afwerken en dat was geen makkelijke beslissing.
Er zijn dus zeker moeilijke momenten geweest. Een paar keer dachten we er zelfs aan om er de brui aan te geven. Het verhaal met z’n kleurrijke personages bedenken is iets waar we heel graag mee bezig zijn, maar uiteindelijk moet je dat ook allemaal gaan tekenen en dan wordt zo’n boek maken toch een job zoals een ander, en soms wordt je dat (en elkaar, haha) dan wel eens beu… Zie het wat als een jarenlange verbouwing waar je als koppel aan begint.
Maar nu ons boek er echt is zijn zijn toch vooral trots dat we dit samen hebben kunnen doen én dat we op onze boekvoorstelling nog door één deur konden.
Een leuke vondst is dat het verspringen van vertelperspectief in het geval van Edgar een Kuifje-achtige tekenstijl met zich meebracht.
De hoofdstukken van Edgar zijn volledig door Inne getekend. Wegens zijn dementie ervaart hij de dingen anders en leeft hij in het verleden. Het avontuurlijke karakter van die pagina’s vonden we wel passen in de Kuifje-achtige stijl. Het idee om de tekst onder de prenten te zetten komt van de strip Pol, Pel en Pingo. Inne las de oudere uitgaven van deze strip als kind. De andere tekeningen maakten we samen.
Wat symboliseert de jakhals in het verhaal?
De jakhals is een stille toeschouwer die pas laat in het verhaal op de voorgrond treedt. En wanneer dat gebeurt, denken we wel dat de lezers intuïtief zullen aanvoelen waar hij voor kan staan.
Grappig zijn ook andere verwijzingen naar eind jaren negentig met het hamertje, beiteltje en zaagje uit Het Peulengaleis. De traditionele biersponsor van het café werd dan weer vervangen door Klomper, de naam van jullie schildpad en studio. Zijn er nog insiders die we over het hoofd zagen?
Fijn dat je die easter eggs had opgemerkt. Jaimy, de uitbater van de discotheek, is gebaseerd op een flamboyant typetje van Chris Van den Durpel. We hebben zijn voornaam wel een beetje aangepast. Brazzo, de Italiaan die met zijn helende blik mensen weet te beroeren, hebben we trouwens niet zelf uitgevonden. We baseerden hem op de Kroatische Braco, een soort van goeroe die mensen heelt door stilzwijgend voor zich uit te staren. Hij doet dit niet enkel tijdens grote bijeenkomsten maar hij livestreamt zijn helende blik ook online. Het exterieur van de discotheek Odyssey is dan weer gebaseerd op die van de Shaft in Lommel.
De rabarber heeft dan wel een symbolische betekenis in ons verhaal, maar Mathias wilde dat er in eerste instantie vooral in omdat hij gek is op rabarbermoes – en taart.
Traditionele afsluiter: wat brengt de toekomst voor jullie qua nieuw werk?
In Goed Gezelschap is het eerste wapenfeit van Studio Klomper. Langs één kant hebben we nog genoeg inspiratie om een vervolg of spin-off te maken want we houden erg van onze personages en hun leefwereld. Langs de andere kant willen we niet te veel hooi meer op onze vork nemen en verschillende jaren aan één groot project werken. Om het in de woorden van één van onze personages te zeggen: het wordt nu tijd om tijd te maken!
In Goed Gezelschap telt 144 pagina’s en is verschenen bij Oogachtend.
Bestel In Goed Gezelschap »
Profiel Inne Haine »
Website Mathias Van den Berge »