Het Verhoor: Bob Op ’t Land
9 mei 2021 


Bob Op ’t Land won een paar weken geleden niet de Plastieken Plunk voor zijn strip Prof Lehm. Het houdt ons niet tegen om deze Nederlander eens uit te horen over zijn werk.

door Bruno Willaert.

verhoor-bob2

Wat moeten de lezer weten over jou?
Hmmm… momenteel is het allerbelangrijkste wat de lezer moet weten dat ik twee keer per week stripjes plaats op Instagram. Een stuk minder belangrijker dan dat: ik ben in 2017 afgestudeerd aan het ArtEZ in Zwolle, in de richting Comic Design. Ik heb twee stokoude katten. Ik teken alles wat ik teken met een (groeiende verzameling) vulpen(nen). De laatste film die ik heb gezien is JoJo Rabbit. Momenteel ben ik On A Sunbeam van Tillie Walden aan het lezen. Ik zou graag meer grote zoekplaten tekenen dan dat ik nu doe, en vaker de tijd nemen om in mijn schetsboek te tekenen.

Wat maakt mij nou zo interessant dat ik constant mijzelf aan het tekenen ben? Volgens mij niet zoveel.

Een paar weken geleden lazen we al bij je antwoorden voor de Plastieken Plunk dat Prof Lehm losjes geïnspireerd is op de Joods Golem-legende. Intrigeren duistere onderwerpen je?
Ja, maar vooral folklore en mythologie intrigeert mij. Iets uit het verleden dat op wonderbaarlijke wijze aanwezig blijft en de wereld een beetje magisch maakt. Dat magische randje mag zowel licht als donker zijn. Ik vind het idee prettig dat niet alles in de wereld bestaat uit snelwegen, flatgebouwen en reclameborden.

Sommigen vonden het jammer dat je strip maar vier pagina’s lang was. Had je het onderwerp nog wat meer kunnen uitdiepen met meer pagina’s ter beschikking?
Oeh, dat is fijn om te horen. Ik denk dat ik niet het onderwerp meer had uitgediept, maar wel het verteltempo wat lager had gezet. Met meer pagina’s had ik de climax van het verhaal op pagina vier wat meer uitgesmeerd. Maar ik vind het doorgaans ook fijn om strenge regels te hebben voor ik ergens mee begin. Met drie pagina’s had ik ook geprobeerd dit verhaal te vertellen.

Prof Lehm gaat deel uitmaken van een nog te verschijnen anthologie met als thema steampunk. Mag je daar al wat meer over vertellen?
Hehe. Nee.

Op je Instagram zagen we sedert corona plots veel autobiografische korte stripjes passeren. Nodigde corona uit tot zelf-reflectie?
Haha, iets meer dan ik zou willen! Autobiografisch werken is fijn omdat je onderwerp altijd in de buurt is. Het kan ook een beetje narcistisch aanvoelen. Wat maakt mij nou zo interessant dat ik constant mijzelf aan het tekenen ben? Volgens mij niet zoveel. Maar het is een beetje een vormkeuze. Vergelijk het met stand-up comedians. Daar worden de meeste verhalen ook autobiografisch verteld.

 

Wat mogen we nog van je verwachten in de toekomst?
Binnenkort komt er een toffe comic aan! Cottonmouth Gulch, een 24-HCD strip die ik samen met mijn stripmakkers Ruben Grinhuis en Coen Vosveld24 Hour heb gemaakt tijdens de Comic Day 2020. We hebben de inhoud in 24 uur getekend, en deden daarna zes maanden over het vormgeven, haha.

 

 

Cottonmouth Gulch gaat over drie reizigers die aankomen in een klein stadje in het Wilde Westen: een mountie, een kunstenaar en een robot (wéér een robot!). Het zijn drie verhalen die zich tegelijkertijd afspelen, waarbij we de pagina’s in drieën hebben opgedeeld en elk een strook per pagina hebben getekend. Het was een beste uitdaging tijdens de 24HCD om 24 pagina’s te bedenken, tekenen en ook nog op elkaars verhalen te laten aansluiten, maar het is een sympathiek boekje geworden volgens mij, een mooie ouderwetse floppy comic. Én we hebben het recept toegevoegd van de shakshouka die Ruben Gringhuis om 4 uur ’s ochtends voor ons heeft staan koken, en die is absoluut aan te raden.

Cottonmouth Gulch, binnenkort te bestellen bij de makers!

 

Prof Lehm op Pulp deLuxe »
Profiel Bob op ’t Land »







Gerelateerde berichten





More Story

Zine Club #13: The Golden Apple Tree (door Mama Lips)

Review door Valentine Gallardo. Meer info over Mama Lips vind je op deze website. De zine zelf kan je hier bestellen.