De Plastieken Plunk is dit jaar aan zijn tiende editie toe. Een geschikte gelegenheid om terug te blikken op de afgelopen negen afleveringen. Deze week gaan we terug naar de editie van 2010.
De derde aflevering van de PéPé Soirée kan een cruciale editie genoemd worden. Na twee edities in stripwinkel Mekanik in Antwerpen kwam de Plastieken Plunk thuis in Gent voor een eerste PéPé Soirée in Le Bal Infernal. Geen zomerfeestjes meer : het evenement kreeg zijn vaste stek op de kalender in november, weliswaar met een behoorlijk zomers uitziende affiche van de hand van Maarten Vande Wiele.
Plots en Pulp deLuxe hielden eerder op het jaar op te bestaan, waardoor de derde editie de laatste was die het beste van beide samenbracht in één shortlist. Daarop stonden ook drie Polen die handig het juryreglement wisten te omzeilen en met de steun van hun thuisland de publieksprijs konden veroveren. De jury die uit de shortlist de winnaar mocht kiezen bestond dat jaar uit Brecht Evens, Johan Stuyck, Trui Vandommele en juryvoorzitter Toon Horsten.
De Nederlander Erwin Kho won het pleit met “Elke sconde telt” waarmee hij een dubbelslag haalde. Een half jaar eerder had hij met dezelfde strip ook de Benelux Beeldverhalen Prijs gewonnen. Hij was er die avond niet en op dit moment bevindt hij zich nog verder dan op het moment van de uitreiking. Kortgeleden verhuisde hij naar Kopenhagen.
Als je meer garantie wilt op een beter inkomen, kun je beter een ander beroep kiezen!
Op welk punt in je carrière stond je toen je De Plastieken Plunk won?
Ik was vooral druk bezig m’n freelance/illustratie carrière op te zetten. Voorheen werkte ik als vormgever bij ontwerpbureaus, dus de switch van werknemer naar zzp’er (een freelancer in Nederland) vergde wat mentale aanpassingen.
Wat weet je nog van die avond? Wat ging er door je heen toen je De Plastieken Plunk gewonnen had?
Ik weet niet meer precies waar ik was die avond, alleen dat ik natuurlijk erg blij was om te horen dat mijn inzending zoveel waardering kreeg. De blauwe Plunk heeft me jaren lang gezelschap gehouden in mijn woonkamer, maar zit sinds twee maanden veilig opgeslagen. Ik ben namelijk onlangs naar Kopenhagen verhuisd en heb zo min mogelijk spullen meegenomen.
Hoe is je carrière verder verlopen?
Mijn illustratiestijl was erg beïnvloed door computergames en door de jaren heen heb ik voor een aantal indie games concept art & assets gemaakt. Een van die projecten heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik deze zomer naar Kopenhagen ben verhuisd om met een klein team fulltime een paar jaar aan een game te werken, waarbij ik verantwoordelijk ben voor de look & feel van de game. Mijn collega’s hebben al wat awards op hun naam staan, dus ik ben helemaal happy met dit verloop van mijn carrière. Leuk detail: we zitten met ons team in Tekenstudio Gimle, omringd door comic artists, dus ik ben nog niet helemaal van de stripwereld af.
Heb je een goede raad voor de winnaar van dit jaar?
Mijn advies aan de winnaar: luister vooral niet te veel naar mensen die je in een hokje willen drukken of een bepaald verhaal verwachten omdat dat ‘in’ is. Ontwikkel je eigen stem, maar blijf daarin wel kritisch je werk benaderen en analyseren. En raak vooral niet verbitterd als anderen meer financieel succes hebben. Als je meer garantie wilt op een beter inkomen, kun je beter een ander beroep kiezen!
Overige genomineerden: Tom Bouden, Sébastien Conard, Nicolas Daensens, Marissa Delbressine, Bart Nijstad, NIS, Pinda & Peter Moerenhout, rAcou & Tim F. Van der Mensbrugghe, Pieter Rosseel (2x), Alex Skim, Bartosz Sztybor.
Affiche: Maarten Vande Wiele