Komende zaterdag weten we wie de dertiende Plastieken Plunk wint. Dan beslist een select gezelschap van juryleden bestaande uit Tine Anthoni (voorzitter), Marjan Temmerman, Benoit Crucifix en Mila Van Goethem over hun lot. Maar hoe schatten de genomineerden zelf de kansen van hun tegenstanders in? En hebben ze nog iets te vertellen over hun eigen strip. U komt het hier te weten.
1. Jeroen & Pablo Janssen – Bienvenudas a Puyuelo
Kan je ons iets meer vertellen over de ontstaansgeschiedenis van je strip?
Mijn zoon Pablo leeft nu een jaar of twee op een berg in Spanje, in de Pyreneeën, met drie andere vrienden in een verlaten en vervallen dorp dat ze met de hand steen voor steen terug opbouwen. Door de coronamaatregelen moest ik even geduld oefenen voordat ik hem daar kon bezoeken, maar zodra het mogelijk was heb ik de trein genomen, met mijn schetsboek in de bagage.
Pablo schrijft al langer, ik denk aan een roman of zo, maar om cement, nagels, rijst, kippenvoer en belkrediet te kunnen kopen (al het andere produceren ze zelf) schrijft hij soms een artikel voor een Nederlandse nieuwswebsite of magazines gaande van Mo* tot Woef en Lonely Planet. We beloofden elkaar al zo lang om samen eens iets te maken, en dit is het dus geworden. Ik was, als goede vader (lacht), wel wat bezorgd dat Pablo er iets aan zal overhouden om olie voor zijn kettingzaag, brokjes voor zijn hond Ara, en een paar nieuwe sokken te kopen. We zochten dus een magazine dat het wilde publiceren. Apache Magazine hapte eerst toe, na Zone 5300, maar dat is een ander verhaal. Daarmee behaalden we alleen eer, geen koffie, zout of schuursponsjes voor de afwas. Daarom kunnen we het verhaal helaas niet volledig publiceren op Pulp deLuxe, maar moet de lezer wachten tot het zomernummer van Apache Magazine op 15 juni in de rekken ligt. Of ook ergens in de zomer, revista Orsai, maar dat is in Argentinië. Goed voor wie toevallig in die buurt moet zijn.
Wie van de andere finalisten is jouw favoriet en waarom?
Ik heb er twee: How I became a Comic Artist van Maia Matches en Er zijn twee soorten mensen van Gemma Plum.
2. Cutie Lovesaver – Binnen
Kan je ons iets meer vertellen over de ontstaansgeschiedenis van je strip?
Binnen ontstond bij het nadenken over de huizen waar ik, letterlijk en figuurlijk, heb in geleefd. Ik ben altijd erg gehecht aan plekken, mensen en herinneringen. Of de ervaring positief of negatief was, speelt daarin geen rol. Het landschap beschrijven waarin ik tijd met iemand heb gespendeerd, iemand heb binnengelaten, kleine stukjes verzamelen van hoe het voelde en proefde en kleurde en rook… het is mijn manier om de dingen te kunnen loslaten. Met dit in gedachten maakte ik een kort stripverhaal, op een moment waar er niemand anders meer binnen kon.
Wie van de andere finalisten is jouw favoriet en waarom?
Het verhaal van Gemma Plum raakte me enorm, maar Elke Dag Goelag van Kaylan Saro vond ik geweldig leuk getekend. Voor mij gaat het tussen die twee.
3. Felix Laurent – Born in Winter
Kan je ons iets meer vertellen over de ontstaansgeschiedenis van je strip?
Mijn strip was in eerste instantie bedoeld als een romantische driehoek, een episch verhaal, een beetje geïnspireerd door de Ilias. Ik had deze klas waar ik een strip moest maken die het medium in twijfel trekt, en ik dacht erover om dit verhaal te vertellen, maar ik realiseerde me al snel dat het scenario veel te ingewikkeld was en dat ik voor iets verfijnder moest gaan. Dus ging ik naar wat de kerngevoelens en ideeën van dit verhaal waren en verwijderde de rest ervan. Ik hou van cinema, dus ik dacht erover om strips in vraag te stellen door middel van de reeksopname, iets waar ik echt van hou in films. Ik heb deze strip oorspronkelijk gemaakt tijdens de eerste quarantaine, en de laatste film die ik daarvoor zag was 1917. Ik hield van de techniek en fotografie. Maar het is iets dat ik al eerder bewonderde, van Scorsese’s GoodFellas tot The Revenant met DiCaprio. Het was ook logisch in een middeleeuwse strip, omdat het gemakkelijk naar wandtapijten kon verwijzen. Vanaf dat moment was Born in Winter onderweg.
Wie van de andere finalisten is jouw favoriet en waarom?
Het is heel moeilijk om te kiezen, maar mijn favoriete strip zou zijn tussen Cutie Lovesaver’s Binnen en Krish Raghav’s Bullshit Jobs in China. Aan de ene kant is Krish zijn strip zowel grappig om te lezen als cynisch over de kapitalistische samenleving. De banen zijn absurd en ik dacht eerst dat het een karikatuur was. Het zorgt ervoor dat je meer wilt zien. Aan de andere kant is Binnen dramatischer en intiemer, het roept niet dezelfde gevoelens op. Ik had wat moeite om het te vertalen, maar de situaties zijn zo oprecht dat ze je elk op één pagina iets unieks laten voelen. Het einde is erg hard en je krijgt er een vieze smaak van in de mond. Het werkt perfect.
Lees ook Het Verhoor met Felix Laurent »
4. Krish Raghav – Bullshit Jobs in China
Kan je ons iets meer vertellen over de ontstaansgeschiedenis van je strip?
Bullshit Jobs begon als een een pagina grap, die ik tekende na het lezen over een vreemde Guinness World Record poging in China voor “’s werelds grootste gecoördineerde elektrische auto lichtshow”. Het zette me aan het denken over de obsessie van het land met records, en Guinness’ eigen “business model” dat vereist dat je scheidsrechters inschakelt en hen betaalt om je recordpogingen te certificeren. Dit leidde tot het idee van een serie Bullshit Jobs, en de serie evolueerde van een grap tot iets dat ergens halt houdt tussen journalistiek, redactioneel, antropologie en speculatieve sciencefiction.
De vierde aflevering, die ging over de persoon die de deelfietsen moet herverdelen nadat ze overdag gebruikt zijn, ging viraal op Twitter en de serie nam vanaf daar een grote vlucht.
Leuk weetje: De persoon die eigenlijk de scheidsrechter is voor Guinness World Records in China heeft mijn strip gelezen! Ze zeiden dat het heel accuraat was.
Wie van de andere finalisten is jouw favoriet en waarom?
Ik heb echt genoten van het waanzinnige lijnwerk in Kaylan Saro’s strip, en het licht- en decorontwerp in Laurent’s Born in Winter blies me weg. Het was zo cinematografisch. Maar eerlijk gezegd was ik geïnspireerd door elke finalist!
Lees ook Het Verhoor met Krish Raghav »
5. Kaylan Saro – Elke Dag Goelag
Kan je ons iets meer vertellen over de ontstaansgeschiedenis van je strip?
De strip is gebaseerd op de mythe van Sisyphus. Als filmliefhebber zag ik dit thema vaak terugkeren in film, bijvoorbeeld The Turin Horse van Hongaarse regisseur Béla Tarr. De mythe zegt in zekere zin gewoon veel over het leven. Alles lijkt op elkaar. Elke dag is weer een nieuwe dag die gevuld moet worden en de dag erna begint alles weer opnieuw. Er zit iets poëtisch in de cirkel die zich elke keer weer rond maakt. Kort gezegd wou ik met dit thema aan de slag en dat is Elke dag Goelag geworden.
Wie van de andere finalisten is jouw favoriet en waarom?
Mijn favoriet moet wel Thomas Janssens zijn. Zijn experimentele manier van vertellen spreekt me aan. Zijn verhaal vonk is hier een goed voorbeeld van. Er gebeurt namelijk geen noemenswaardige gebeurtenis in het verhaal maar toch blijf je het lezen. Het gebruik van vooral zwart/wit potloodtekeningen geeft iets poëtisch aan zijn werk.
Lees ook Het Verhoor met Kaylan Saro »
6. Gemma Plum – Er zijn twee soorten mensen
Kan je ons iets meer vertellen over de ontstaansgeschiedenis van je strip?
Er zijn twee soorten mensen is (een stukje van) het verhaal van Marleen Hendrickx. Stijn Schenk (van Real Comics) had haar theatershow X Y I gezien. Een theatersolo over opgroeien zonder te weten wie je werkelijk bent. Samen met de voorstelling X Y WE was dat een onderdeel van een theatercampagne, voor de emancipatie van intersekse personen in Nederland en België. Stijn was op dat moment zelf met een theaterprogramma bezig dat vergezeld zou worden van een boekje. Hij vroeg mij om met Marleen te gaan praten en een spread (2 pagina’s) aan haar verhaal te wijden. Ik ben toen met mijn recordertje bij Marleen op de thee gegaan en we hebben een hele middag gepraat. Haar verhaal maakte een diep indruk op mij en het was niet moeilijk om de fragmenten en details te kiezen die ik wilde gebruiken. Ik heb meteen met Stijn overlegd of ik er meer pagina’s aan mocht wijden. Dat mocht en dat was ook wel nodig voor een goede en logisch emotionele opbouw.
Wie van de andere finalisten is jouw favoriet en waarom?
Welke van de genomineerde Plastieken Pluk verhalen mijn favoriet is, is onbeslist. Gelukkig zit ik niet in de jury! Zowel Born in Winter van Felíx Laurent als Elke Dag Goelag van Kaylan Saro vind ik erg goed. Van beide sprak de tekenstijl me erg aan. Bij beide genoot ik van de manier waarop ik door het verhaal werd geleid én van het verhaal.
Born in Winter geeft de gore en grime van oorlog een vleugje hoop. De beslissing van een soldaat om een onschuldig leven te redden, wat doet beseffen dat alles wat zich in dat tafereel afspeelt uiteindelijk voortkomt uit beslissingen van mensen, wat de bloederige taferelen een extra ongenadig randje geeft. Prachtig getekend in een heel fijne stijl met een gepast sober palet, dat het midden weet te vinden tussen warm en koud en het verhaal een extra laag geeft; de avond en de ochtend, het einde van een tijdperk en het begin…
Elke Dag Goelag heeft iets van een bizarre fabel. Met een gedetailleerde humor en een flinke dosis ironie worden daar twee werelden hard tegenover gezet én gelijk getrokken. En ook hier draagt de stijl van tekenen bij aan de sfeer. Dat eindeloos gedetailleerde en bewerkelijke dat de eindeloze routine en het de uitzichtloze hoeveelheid werk die beide heren moeten verzetten perfect illustreert. Heerlijk!
Lees ook Het Verhoor met Gemma Plum »
7. Maia Matches – How I became a Comic Artist
Kan je ons iets meer vertellen over de ontstaansgeschiedenis van je strip?
Mijn “origin story” strip is ontstaan omdat ik graag iets wilde maken voor alle leeftijden in de hoop dat jonge lui geïnspireerde zouden raken om binnen de strip genre iets te doen (iets organiseren bijvoorbeeld, naast het tekenen). Kortom: ik zie graag meer initiatief komen voor het promoten van strips!
Wie van de andere finalisten is jouw favoriet en waarom?
Van de finalisten vind ik het werk van Kaylan Saro mij het meest aanspreken (in de tweede plaats Cutie Lovesaver!). “Elke Dag Goelag” was gewoon nog iets vermakelijker om ernaar te kijken, met veel gekke bekken en o zo leuk, die macro tekeningetjes in de marges! Het is alleen echt moeilijk te zien vanaf mijn computer dus hoop dat ik een papieren versie van de strip ga zien ooit. Het verhaaltje van Cutie Lovesaver is zeker een belangrijke vind ik, en ik hoop dat ze meer van dat soort kwetsbare verhalen gaat tekenen in de toekomst. Eigenlijk vond ik alle stripjes heel erg goed!!! Het was moeilijk te kiezen.
Lees ook Het Verhoor met Maia Matches »
8. Thomas Janssens – Vonk: Parkeerplaats
Kan je ons iets meer vertellen over de ontstaansgeschiedenis van je strip?
Vonk is ontstaan tijdens mijn laatste bachelorjaar in Beeldverhaal. Het doel was om een langer/groter narratief project op poten te zetten. Vonk was hierop mijn antwoord. In zijn volledigheid is het dan ook een boek van ongeveer honderdtwintig pagina’s. De verschillende delen zijn opgebouwd om ook los van elkaar te kunnen bestaan. Door mijn gebrek aan ervaring in de ‘traditionele’ narratieve technieken binnen beeldverhaal, besloot ik geheel de andere kant op te gaan. Vonk is wat ik een ‘niet-verhaal’ of ‘non-verhaal’ heb gedoopt. Het hele boek lang volgen we een personage dat in essentie gewoon rondwandelt. Zelf doet hij niets. Mijn inspiratie voor dit concept kwam ook uit een vraagstelling rond interpretatie en zelfprojectie. Hoe ontvangt en verwerkt een lezer een verhaal dat geen duidelijk narratief heeft?
Wie van de andere finalisten is jouw favoriet en waarom?
Als ik een favoriet moet kiezen zal ik mijn voorliefde voor het werk van klasgenoot, compagnon en collega Kaylan Saro moeten volgen. Een absoluut virtuoos tekenaar en verhalenverteller van de bovenste schap.
Lees ook Het Verhoor met Thomas Janssen »