Kaylan Saro won zaterdag tijdens de PéPé Soirée op Zine Happening in de Kunsthal de dertiende Plastieken Plunk met zijn kortverhaal Elke Dag Goelag. Marine Forestier won de Small Press BIG Award voor haar zine Maquis Maki Makey. Laatkomer Marie Zamora Alvarez won de PukkelPlunk voor haar kortverhaal Jordan.
door Bruno Willaert.
foto’s door Izra Marie Jans.
Een tot de nok gevulde cinemazaal van de Kunsthal was afgelopen zaterdag getuige van de eerste PéPé Soirée op Zine Happening waar publiek toegelaten was. Vorig jaar moesten we het immers, op twaalf toeschouwers na, houden bij een livestream. Dit jaar mochten Pulp deLuxe en Les VoiZines op hun zinefestival Zine Happening alle registers opentrekken met presentator Thomas Logghe als gastheer.
Als opwarmer was er de uitreiking van de tweede PukkelPlunk, voor tekenaars tussen 14 en 18 jaar. Marie Zamora Alvarez van Sint Lukas Kunsthumaniora won de prijs voor haar strip Jordan. Bij afwezigheid van de jonge tekenares nam ex-Plastieken Plunk-winnaar Yannick Pelegrin, die vorig jaar de inleidende lezing mocht geven waaruit de winnende strip uit voortgekomen is, de prijs in ontvangst. Jurylid Mila Van Goethem prees in het juryverslag de maturiteit van het verhaal, de sterke grafische stijl, de geslaagde typografie, … De strip stak er kortom met kop en schouders bovenuit. Marie was uiteindelijk zeven minuten te laat voor haar uitreiking, maar nam nadien nog haar prijs in ontvangst.
Vervolgens werd de prijs van het festival, de Small Press BIG Award, uitgereikt die niet de beste, maar de meest inspirerende zine van het festival moest bekronen. De belangrijkste criteria waren dan ook vorm én inhoud. Dat Zine Happening geen stripfestival is was al te merken aan het aanbod van zines op het festival waar je naast zines met strips, poëzie en politiek ook zines met illustraties kon vinden met de meest gevarieerde druktechnieken. De poëzie zine Maquis Maki Makey van Marine Forestier beantwoordde aan alle eisen en won de Small Press BIG Award, die dit jaar een ouroboros-sculptuur was. Marine deelt de prijs met Aurane Loury, die het prachtige grafisch ontwerp van haar zine verzorgde met riso print en lasercut. De zines Under KUNSTruction van Dasha Starostin en Vrouwen van Sarah Hambrouck kregen een eervolle vermelding.
Na een kort intermezzo waarbij gewezen Plastieken Plunk-winnaars Gerlinde De Ryck en Yannick Pelegrin mochten uitleggen waarom ze destijds afwezig waren op het moment dat ze wonnen was het tijd om de winnaar bekend te maken van de dertiende Plastieken Plunk. De jury onder leiding van voorzitter Tine Anthoni, verantwoordelijke communicatie van het Stripmuseum, wachtte een zware taak om uit een ijzersterke shortlist een winnaar te kiezen. De keuze viel uiteindelijk op Kaylan Saro met zijn kortverhaal Elke Dag Goelag. Het juryrapport vermeldde dat Kaylan een grafisch overdonderend werkstukje tekende over universele thema’s als arbeid, de gevangene en de bewaker, waarin in een inventieve opeenvolging van spiegeleffecten de innerlijke stem van de personages gehoord worden. “Want wie is uiteindelijk wiens gevangene? Zowel tekst als beeld zitten vol humor en het tekenplezier spat van de pagina’s. Het is een origineel object, een krantje, dat zorgvuldig werd opgebouwd van cover tot cover. Een verdiende winnaar in een bijzonder sterk jaar.”
Kaylan vulde net zoals in zijn verhoor op Pulp deLuxe aan dat zijn strip gebaseerd is op de mythe van Sisyphus. Het verhaal gaat over een bewaker en een gevangene in een goelag die tegenover elkaar worden geplaatst in een uitzichtloze situatie. Ze willen ontsnappen, maar ze beslissen uiteindelijk om dat toch niet te doen. Kaylan Saro doet momenteel zijn Master aan LUCA School of Arts Brussel. Naast het bekende beeldje van Luc Cromheecke wint hij ook de geldprijs van tweehonderdvijftig euro geschonken door Stripgids, een publicatie in Stripgids en Zone 5300 en een mini-expo in bibliotheek De Krook in Gent.
De jury bestond dit jaar uit Tine Anthoni (Stripmuseum, voorzitter), Marjan Temmerman (VRT), Benoit Crucifix (UGent) en Mila Van Goethem (striptekenaar).
Na de uitreiking verplaatste de actie zich naar de Jan van Gent, waar een post-corona afterparty plaats vond.
Sfeerbeelden van Zine Happening 7.