Na veertien maanden eindelijk nog eens een nieuwe aflevering van Het Schetsboek. Dieter VDO heeft een nieuw boek “Fantomia” (uitgegeven bij Bries) en wijdde ons met plezier in in het productieproces ervan.
Foto 01: Een hoek van mijn werktafel (meestal werk ik rechtstaand, die tafel dient dus vooral om zoveel mogelijk materiaal op te vergaren).
Ik gebruik gouache, acryl en aquarel-verf. Vaak door elkaar.
Soms vul ik nog aan met potlood of markers.
Ik ben nogal ongeduldig, daarom werk ik graag met dekkende en sneldrogende verf.
Ik heb me losjes gebaseerd op een werk van Ensor.
Foto 02: Het schetsen is het belangrijkste werk. Al de rest is routine en afwerking. Ik maak mijn schetsen meteen op groot formaat.
Ik maak wel gebruik van schetsboeken, maar die zijn niet om aan te zien. Eigenlijk zijn het niet meer dan krabbels, om een idee of compositie weer te geven. In dit geval is er geen schetsboek aan te pas gekomen.
Het is één grote verzameling van figuren, waarvan ik de meeste al zoveel getekend heb, dat ik er haast niet meer hoefde bij na te denken.
Ik heb me losjes gebaseerd op een werk van Ensor, namelijk ‘Ensor with masks’ uit 1899.
Foto 03: Wanneer ik tevreden ben van de schets (dat is soms wat zoeken, hier ging het vrij snel), haal ik de verf boven. De vlakken schilder ik in met dekkende verf (gouache of acryl).
Ik zie er nog net het potlood van de schets doorkomen.
Wanneer de verf droog is, vrijwel meteen dus, ga ik er over met aquarelverf en breng ik volume en detail aan.
Foto 04 en 05: Je kunt blijven detail toevoegen, het is een beetje aanvoelen wanneer het ‘klopt’ en dan is het de kunst om te stoppen. Dergelijke grote werken (de volledige tekening is 110cm op 75cm) zijn plezant om te maken, maar na een week heb ik het er helemaal mee gehad en moeten ze af zijn.
Ik ben content met deze tekening als cover voor Fantomia, ik hoop dat hij zijn werk zal doen en zal opvallen in de winkel!