Nog maar drie dagen tot de opening van GRID. Vanavond onthullen we nog eens vijf stripmakers die de finale selectie hebben gehaald. In deze tweede aflevering maken we kennis met Lotte Dijkstra, Hanno De Rycke, Louise De Meester, Reinout Bossuyt en Bobby de Groot.
Lotte Dijkstra
Lotte Dijkstra (°1996) is illustrator en fulltime bemoeial (in haar hoofd dan). Ze weet op een scherpe en humoristische manier verschillende thema’s interessant te belichten. Via de wereld van cabaret vond zij haar weg naar illustratie. ‘Als je een hele hoop dingen te vertellen hebt en denkt en vindt maar ook te verlegen bent om ze de wereld in te zingen, dan is tekenen een goede oplossing.’
Sammy over Lotte: « Lotte weet in één pagina een situatie te schetsen met kop en staart. Haar tekeningen en tekst zijn vlot, relateerbaar, pakkend en bovenal ontzettend grappig. Haar anekdotale strip houdt (letterlijk en figuurlijk) steek! »
Over de strip: “Mijn one page comic vertelt een waargebeurd verhaal over mijn Mexicaanse vriendin Bethania en mij tijdens onze vakantie in Spanje afgelopen zomer. Ik ben vaak verbaasd hoe iemand die aan de andere kant van de wereld is opgegroeid en woont zo veel overeenkomsten kan hebben met mij, ondanks verschillen in taal en klimaat. Dit veranderde toen Bethania een cultuurshock kreeg door een bijensteek in haar billen.”
Toekomstplannen: “Momenteel ben ik druk bezig met het maken van vrij werk en ik plan om de serie ongevraagd advies strips verder uit te breiden.”
Hanno De Rycke
Hanno De Rycke (°2003) gaat in zijn werk op zoek naar hoe hij de verstilling op een gevoelsmatige en integere manier kan weergeven. De intieme overgang van het stilte-moment naar een ingrijpende actie probeert hij te bekomen door procesmatig en intuïtief te werk te gaan. Door het gebruik van verschillende technieken probeert Hanno de sfeer en subtiele verhalende kwaliteiten in zijn werk te verkennen.
Martha over Hanno: « Het tekenplezier spat van deze pagina. Met een schetsmatige, directe lijnvoering weet de tekenaar een eigen universum te creëren. Er wordt een boeiend spel gespeeld met het archetype van de wolf als hoofdpersonage in deze strip. Op het einde worden we strak in de ogen gekeken, en we blijven een beetje verward achter. Zo hebben we het graag. »
Over de strip: “Ik onderzoek graag liefde als thema in korte verhalen die ik in mijn schetsboek maak. Daarin gebruik ik een directe en oprechte beeldtaal om de essentie van samen zijn en liefhebben vast te leggen. De wolf, vaak afgebeeld als bruut of monster, boeit me juist als liefdevolle figuur met een donker randje. Deze dualiteit wil ik poëtisch in stripvorm weergeven, geïnspireerd door ‘Peter en de wolf’. Mijn tekeningen, met pen en inkt op papier, zijn krasserig en specifiek, wat mijn eigen beeldtaal versterkt in het vertellen van een boeiend narratief.”
Toekomstplannen: “In mijn recente serie ‘Open Season’ onderzoek ik stilte, sereniteit en beweging met een intuïtieve aanpak. Ik gebruik diverse technieken om de sfeer en subtiele verhalende kwaliteiten in mijn werk te verkennen, waarbij herten rennen, wind ruist en stilte doorbroken wordt. Mijn tekeningen van het veranderlijke bos combineren landschapsschetsen met filmische beelden, waarbij ik fascinatie heb voor toevallige houtskoolmarkeringen en het procesmatige aspect van materiaalgebruik.”
Louise De Meester
Louise De Meester (°1999) is een illustrator en goudsmid. Ze behaalde haar Master in Grafisch Ontwerp/ Illustratie aan het KASK in Gent en voltooide een opleiding tot goudsmid in Antwerpen. Louise combineert verschillende mediums in haar werk, variërend van grafietpotlood tot acrylverf en digitale technieken. Geïnspireerd door thema’s als circus, mythen en legenden, exotische dieren en sprookjes, creëert ze fantasievolle werelden waarin mens en dier speels interageren. Haar werk nodigt uit tot nadere inspectie door subtiele details en rijke betekenissen.
Sammy over Louise: « Louise’s geëngageerde kleurrijke strip verraste ons door hoe ze haar grafisch inzicht inzet om een eenduidig verhaal te vertellen in een enkele pagina. Zonder tekst weet Louise haar boodschap glashelder over te brengen. »
Over de strip: “Ik werd geïnspireerd door het verhaal van de Spix’ara, een vrijwel uitgestorven vogel uit Brazilië, voor mijn werk. De Spix’ara, een prachtige blauwe papegaaiensoort, werd door menselijke jacht en habitatvernietiging bijna uitgeroeid in het wild. Mijn one-pager belicht het contrast tussen mens en dier, vrijheid en gevangenschap, met het raster als symbool van beperking en de achtergrond als symbool van ongerepte natuur die wordt bedreigd door menselijke grenzen.”
Toekomstplannen: “Ik werk momenteel aan twee eigen projecten: Het eerste project is een beeldverhaal dat ontstond tijdens mijn vele uren in de trein. Het verhaal draait om een man die in slaap valt tijdens een museumrondleiding. Wanneer het museum sluit, komt een vrouw uit een schilderij tot leven en neemt hem mee op avontuur door de verhalen van het museum. Ik doorbreek hierbij de grenzen van het grid door een plastische wereld te creëren waarin de personages op ongebruikelijke manieren van punt A naar punt B bewegen, getekend met grafietpotlood. Daarnaast wil ik de psychologische kwetsbaarheid van mensen onderzoeken en hier verhalen bij illustreren. Na een zware mentale crash en ziekenhuisopname eerder dit jaar, besefte ik hoe belangrijk mentale gezondheid is en wil ik dit thema gebruiken om het taboe rond psychische kwetsbaarheid te doorbreken. Mijn doel is om mildheid te bevorderen, zowel voor mezelf als voor anderen.”
Reinout Bossuyt
Reinout Bossuyt (°1984) verduidelijkt graag complexe zaken. Zijn tekeningen hebben een infografische stijl met een klare lijn en minimale curves. Ze zijn zo begrijpelijk als een IKEA-handleiding: op het eerste gezicht eenvoudig, maar uitdagender dan verwacht. Voor deze inzending liet hij zich inspireren door fotografen Bernd en Hilla Becher, die jarenlang industrieel erfgoed documenteerden.
Roel over Reinout: « Een uitgepuurde, sterk geabstraheerde en dus opvallende beeldtaal die doet denken aan icoontjes (uit het verkeer of gebruiksaanwijzingen). De leesrichting wordt helemaal opengebroken: deze pagina kan je van links naar rechts lezen, maar ook in andere richtingen en over de vakjes heen. Een verrassende, want haast wiskundig-geometrische invulling van wat een ‘grid’ kan zijn. Of: hoe vormen ook een verhaal kunnen oproepen. »
Over de strip: “Ik studeer Illustratie en Beeldverhaal aan de Academie voor Beeldende Kunst in Gent, momenteel in mijn derde jaar. Mijn inspiratie voor een lesopdracht kwam van het werk van Hilla en Bernd Becher, die industrieel erfgoed zoals watertorens documenteerden. Deze watertorens zijn ook prominent aanwezig in mijn inzending voor Grid. Ik onderzocht voor deze open call wat er zich afspeelt tussen de watertorens – het verhaal dat niet direct zichtbaar is op de foto.”
Toekomstplannen: “Momenteel nadert het einde van het schooljaar en ben ik druk bezig met het afronden van verschillende projecten. Onlangs ontdekte ik een fascinerende reeks foto’s van de fotografe Nina Leen, waarin ze het leven van New Yorkse honden en hun baasjes documenteert. Deze situaties inspireren me enorm, en ik werk momenteel aan ontwerpen in mijn schetsboek die voortkomen uit deze inspiratie.”
Bobby de Groot
Bobby de Groot (°1974) is illustrator en animatiefilmer. Al jaren werkt hij aan ONDER DE NEDERLANDSE BERGEN, een serie magisch-realistische tekeningen die laten zien dat er in de schaduw van het pragmatische Nederland een wereld van mythische wezens schuilgaat. Gedetailleerde tekeningen tonen zeldzame momenten waarop deze twee werelden elkaar kruisen. Daarnaast geeft hij al 23 jaar les in animatie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.
Roel over Bobby: « Een klassieke ‘still’ uit een verhaal dat er al even klassiek uitziet. Maar vanaf de titel en de eerste tekst er vlak onder wordt de lezer meegetrokken in een fascinerende draaikolk van gebeurtenissen. Vlak voor en na dit beeld gebeurt er véél, een spel met nu, straks en daarnet. Met bovendien een heerlijk, speels taalgebruik. »
Over de strip: “Deze strip maakt deel uit van mijn langlopende serie “Onder de Nederlandse Bergen”, die zich afspeelt in een schaduwwereld bevolkt door wezens uit sagen en mythen. Deze wezens, altijd aanwezig maar buiten ons zicht, komen tot leven door barsten in de barrière tussen onze werelden. Mijn illustraties bevatten ook veel persoonlijke elementen, zoals locaties, voorwerpen en gebeurtenissen uit mijn eigen leven, en ze belichten alledaagse aspecten uit het verleden die vaak over het hoofd worden gezien. Voor meer van deze serie en ander werk, klik hier.”
Toekomstplannen: “Ik ben altijd bezig aan een nieuw werk.”
GRID gaat door van 21 tot 30 juni 2024 in Edward in Gent.
Meer info over GRID »