GRID opent feestelijk in Gent komende vrijdag. Maak kennis met de veertien stripmakers die zijn geselecteerd! In drie afleveringen zullen ze allemaal aan bod komen, inclusief de jurybeoordelingen. De eerste aflevering stelt je voor aan Nova de Hoo, Jari Asselman, Maryse De Bruyn en Pinda.
Nova de Hoo
Nova de Hoo (°2001) is striptekenaar geworden door een liefde voor tekenen en wil dit blijven doen door een liefde voor mensen. De verhalen van Nova gaan niet alleen over gezellige verliefdheid, hoewel deze pagina dit thema heeft. Liefde betekent ook fouten erkennen en sorry zeggen, iets waar de samenleving vaak moeite mee heeft. Nova vindt strips een prachtig medium om moeilijke realiteiten behapbaar en menselijk te maken, door problemen een gezicht, kleur en humor te geven. Dit blijft de koers van Nova, met de hoop een eigen boek te tekenen. Daarnaast werkt ze aan stripverhalen voor tijdschriften zoals Tina en illustreert ze voor diverse bedrijven, wat soms chaotisch is, maar wel het juiste beroep blijkt te zijn.
Roel over Nova: « De auteur voert de kijker langs een heel diverse portrettengalerij. Elk van die gezichten heeft een sprekende eigenheid (met een al dan niet bewust knipoogje naar het kleurgebruik in Lucky Luke), en is een uitnodiging om de geportretteerde aandachtig te bekijken. Schijnbaar nonchalant en snel neergezet, maar toch roepen deze figuren persoonlijkheid op. Een verhaal met een poëtische, liefdevolle toets. »
Over de strip: “Ik heb mijn strip speciaal gemaakt voor de open call, als een persoonlijk project buiten mijn gebruikelijke commerciële of serieuze werk. Mijn grootste geluk vind ik ’s avonds wanneer ik het studentenhuis van mijn vriendin bezoek. Zij voelt als een geschenk van het universum. De strip, getekend met potlood op mijn eigen studentenkamervloer terwijl ik haar miste, is een eerbetoon aan Sonya, een Oekraïens meisje dat ik bewonder om haar strijd en liefde. Deze pagina reflecteert mijn sentimentele kant goed.”
Toekomstplannen: “Ik werk momenteel aan subsidieaanvragen voor een journalistiek project in Zuid-Afrika, dat moet resulteren in een stripboek over de verhalen van Zuid-Afrikaanse sekswerkers. Daarnaast droom ik van het maken van een fantasierijke kinderstrip, geïnspireerd door mijn werk voor kindertijdschriften.”
Jari Asselman
Jari Asselman (°1999) is een beeldverhaler en illustrator. In 2023 behaalde hij zijn Master in Beeldverhaal aan LUCA. Hij richt zich op het tekenen van illustraties, cartoons en het schrijven en illustreren van beeldverhalen. Zijn werk is vaak gebaseerd op eigen dromen, de banaliteit en het absurde van het alledaagse. Zijn werk is onder meer verschenen in De Standaard der Letteren, Manus en de TUIGkrant. Dit jaar werd een cartoon van Jari Asselman genomineerd voor het Cartoonfestival van Knokke-Heist.
Martha over Jari: « De absurditeit en authenticiteit van dit bijzondere beeldverhaal viel op. We ontdekken poëzie in de dreiging, intensiteit in de voortdurende herhaling, humor in het barokke taalgebruik en zoveel tekenplezier in de vervormde figuren. De gelaagdheid van deze strip doet ons steeds herlezen en blijft fascineren. »
Over de strip: “Ik noteerde een opvallende nachtmerrie bij het ontwaken, wat leidde tot mijn werk ‘Steenkolen’. In de droom verwijderde ik steenkolen uit mijn been, een beeld dat de basis vormde voor een poëtische tekst op één pagina. Trots en tevredenheid voelde ik bij dit werk, en anderen blijken het ook te waarderen. Ik geloof in de kracht van dit persoonlijke werk en deel het graag met de wereld.”
Toekomstplannen: “Ik ben altijd aan het noteren en tekenen, wat leidt tot grotere teksten, verhalen, en uitgewerkte tekeningen. Momenteel werk ik aan een kort verhaal dat al lang in mijn hoofd rondspookt. Zodra dit verhaal eruit is, brengt dat rust, en ik heb nog veel ideeën om verder te verkennen.”
Maryse De Bruyn
Maryse De Bruyn (°2001) behaalde in juni 2023 een Master in Grafisch Ontwerp, met als afstudeerrichting Illustratie aan het KASK in Gent. Ze haalt inspiratie uit herinneringen, dromen en zelfgemaakte foto’s. In haar werk vervagen de grenzen tussen realiteit en fictie, waardoor een etherische, droomachtige wereld ontstaat. Ze werkt graag met monotype en ecoline, en experimenteert met levendige kleuren en witruimte. Haar stijl is vloeiend, dynamisch en psychedelisch.
Martha over Maryse: « We duiken onder water, worden overspoeld en meegetrokken door golven van stift en kleur. De jury was onder de indruk van deze visuele vertelling zonder woorden. Op één pagina wordt een eenvoudig verhaal verteld in een vernieuwende en uitdagende beeldtaal, die het onderwerp kracht bij zet. »
Over de strip: “Ik ben zelden bezig met tekenen in een grid, dus toen ik de open call tegenkwam, greep ik de kans om mijn illustratieve vaardigheden te ontwikkelen. Mijn inspiratie was de zee. Ik visualiseerde een personage op een boot met haar hondje, strijdend tegen een hevige zee-storm. Ik heb de tien illustraties apart getekend op papier van gelijk formaat, en ze vervolgens in Photoshop op A2-formaat geplaatst. Kleurgebruik werd bepaald door mijn intuïtie, resulterend in groen, blauw, oranje en paars. Na het inkleuren met deze tinten, heb ik de tekeningen afgewerkt met een pentel, een stift met zwart inkt. Voor mij staat gevoel centraal in mijn illustraties, en ik ben tevreden dat ik mijn doel heb bereikt met mijn one page comic.”
Toekomstplannen: “Momenteel richt ik me op werk voor wedstrijden en open calls die me aanspreken, zoals de groepsexposities ‘Love Collectively’ en de ‘Boze vrouwen expo’. Daarnaast werk ik aan een opdracht en teken ik voor mezelf wanneer ik de tijd vind.”
Pinda
Pinda (°1975) woont en werkt in Leuven als freelance vormgever en illustrator voor magazines en leesboekjes. Tot zijn eigen verbazing won hij in 2008 de eerste editie van de Plastieken Plunk. Daarna werd het stil. Een verbouwing, drie intense kinderen en talloze andere projecten hebben zijn prioriteiten verschoven. Nu zit hij met een schuif vol onafgewerkte strips waarvan – laten we hopen – het merendeel nooit die schuif zal verlaten.
Sammy over Pinda: « De klassieke benadering van het grid in Pinda’s strip behoudt een frisheid en moderniteit door de speelse tekenstijl, de humor, en de luchtige benadering van een feministisch onderwerp. Alles bij elkaar gewoon een ontzettend geslaagd product. »
Over de strip: Het hoofdpersonage is Joke, een jongvolwassen meisje dat worstelt met haar omgeving en vooral met zichzelf. Ze komt voor in een onvoltooide reeks verhalen, gebaseerd op mijn eigen observaties en frustraties. Joke is een soort zelfportret; alles wat een mens maakt, lijkt wel een beetje op zichzelf. Ik hoop genoeg materiaal te verzamelen voor een bundel van 48 pagina’s. Dit werk paste naar mijn mening goed in GRID omdat het als op zichzelf staand verhaal functioneert: introductie, situatie en ontknoping zijn aanwezig. Op deze pagina krijg je al een goed beeld van wie Joke is en hoe ze in het leven staat. Ik was verrast dat het geselecteerd werd, gezien het niet echt een grafisch verhaal is. Hoewel ik het verhaal de avond voor de deadline nog herschreef, koos ik uiteindelijk voor deze rommelige schetsen omdat ze beter bij haar karakter passen.
Toekomstplannen: “Ik heb thuis een hoop jonge kinderen rondlopen, waardoor ik ’s avonds een wrak ben en weinig ruimte heb voor andere projecten. Tussendoor probeer ik zoveel mogelijk te tekenen, meestal losse illustraties die ik soms op Instagram deel.”
GRID gaat door van 21 tot 30 juni 2024 in Edward in Gent.
Meer info over GRID »