Komend weekend, 11 en 12 mei, strijkt de karavaan van Zine Happening neer in de Kunsthal in Gent. Voor Pulp deLuxe is dat na Cultures Maison en Grafixx nog eens een thuismatch en we zullen dan ook terug aanwezig zijn in het gezelschap van onze vrienden van Stripgids en Vite en een aantal signerende tekenaars. En we hebben ook een gratis zine aan te bieden over Pulp deLuxe.
Voor de gelegenheid deze week eens geen nieuwe strip om zo de volledige focus te kunnen leggen op Zine Happening in een nieuwe Grensgebied-aflevering.
Zine Happening is dit jaar aan zijn vijfde editie toe. Hoe is het festival geëvolueerd in de loop der jaren?
Zine Happening begon als een buurtfestival met papieren vlaggen en veganistische taarten die onze vrienden hadden gebakken en nu gebeurt het in Gents meest opwindende nieuwe kunstruimte samen met een ander onafhankelijk boekenfestival. Ik zou zeggen dat het nu groter is, maar we zijn nog steeds erg DIY.
In wat verschilt Zine Happening van andere gelijkaardige festivals zoals Grafixx in Antwerpen en Cultures Maison in Brussel?
Zine Happening is geen strip- of illustratiefestival maar een self-publishing festival. Ons doel is om creatie en autonomie in cultuur te bevorderen door mensen aan te moedigen hun eigen publicaties te maken. Grafixx en Cultures Maison richten zich op strips en illustratie. Dat doen we natuurlijk ook, want kunstenaars zijn erg groot in self-publishing, maar we hebben ook poëzie zines, politieke zines, dagboekzines enzovoort.
Met de Kunsthal in Gent zijn jullie reeds aan jullie derde locatie van het festival toe. De Kunsthal staat bekend als de nieuwe bestemming van het vroegere Caermerklooster waar talrijke tentoonstellingen van het Filmfestival Gent plaatsvonden. Hoe zijn jullie daar terecht gekomen?
Gent Art Book Fair benaderde ons en vroeg ons of we wilden samenwerken. Ze begonnen als een festival rond dezelfde tijd als wij. Ons publiek is anders, maar ze overlappen elkaar. Ze zijn in veel opzichten een vergelijkbaar initiatief, maar de verschillen maken het complementair. We geloven ook in de krachten bundelen, dus we zeiden ja. We hebben vorig jaar ook samengewerkt in die zin dat de festivals tegelijkertijd plaatsvonden en dat we een kaart hadden die het publiek uitnodigde om beide te bezoeken. Het is dus leuk om de twee evenementen dit jaar echt met elkaar te verbinden.
De hoofdgast van het festival is dit jaar Anna Haifisch uit Leipzig. Vertel eens wat meer over haar.
Anna Haifisch maakt geweldige strips. Haar strips gaan over kunstenaar worden, en ze zijn grappig en herkenbaar. Ik hou van haar fragiele karakters. Ik vind ze heel menselijk. Ik ben blij dat ze ja zei op onze uitnodiging, omdat ik denk dat veel mensen blij zullen zijn om haar werk tijdens het evenement te ontdekken. Ze zal een lezing doen, waarvan mij is verteld door iemand dat iets heel bijzonders is. Dus mis het niet!
Anna Haifisch organiseert in Leipzig ook het festival The Millionaires Club waar jullie ook al aanwezig waren. Is dat festival een inspiratiebron voor jullie?
We laten ons inspireren door elk festival waar we naar toe gaan, en ik kan me niet herinneren hoeveel we er met Tieten Met Haar hebben bezocht (mijn kunstcollectief, waar mede-organisator Jana Vasiljevic deel van uitmaakt, maar niet het festival organiseert. Het is ingewikkeld! Ik weet het!). We hebben vele uren gespendeerd met het observeren achter tafels op small press festivals en dit heeft zeker geholpen bij het bedenken wat een festival wel of niet kon zijn, wat onze prioriteiten zijn, etc.
Jaren geleden waren we op een stripfestival in Zwitserland, waar de persoon die was ingehuurd om het hele ding te beheren, ervaring had met commerciële evenementen zoals beurzen, maar helemaal niet met self-publishing. Ze wilde de mensen die tafels op de markt hadden laten betalen voor een toegangskaartje voor het festival, omdat ze dacht dat ze veel geld verdienden met hun verkoop. We weten natuurlijk beter. Er is nooit echt veel geld te verdienen bij dergelijke ondernemingen, maar ze moeten toch gebeuren. We hopen dit nog lang te kunnen doen, maar hoe groter het festival wordt, hoe meer het nodig wordt om het te financieren. Een van onze prioriteiten is om de entree en de tafels kosteloos te houden, zodat het festival voor iedereen toegankelijk is.
Er is ook een workshop van modeontwerpster Ameli Neumann die deel uitmaakt van het Deense collectief HAEDS, die wij kennen door Jan Panev. Wat mogen we van haar verwachten?
Ameli leert je alles wat je ooit wilde weten over borduren. Ze woonde een tijdje in Gent en hier hebben we haar ontmoet. De kleren die ze maakt zijn indrukwekkend, zie het zelf maar op haar website. Ze is een geweldige artiest en een aardig persoon, dus wees voorbereid op een leuke ervaring.
Wat mogen we verder nog verwachten op het festival?
Er zullen kunstwerken van Leonee Vannut aanwezig zijn: kleurrijke wormen en rupsen en andere dieren die je nog nooit hebt gezien. Maar je moet opletten omdat ze verborgen zijn! Ik vind haar werk leuk omdat het niet bang is om emotioneel te zijn. Haar personages huilen en fronsen tegelijkertijd. Soms zijn hun tranen zo groot en zwaar dat ze ze in hun handen moeten houden. Herkenbare dingen. Er zullen ook tattoo-artiesten zijn en de hele Gent Art Book Fair, die een eigen programma heeft. Bekijk het programma voor Zine Happening op onze website.
Meer info over Zine Happening »