Het einde van het jaar nadert met rasse schreden. Traditiegetrouw blikt Pulp deLuxe dan terug op het afgelopen jaar via de Eindejaarsvragen die we op de tien redactieleden loslieten. Vanavond brengen alvast het eerste deel.
1. Wat is het beste dat je gelezen hebt in 2019?
2. Welke film, muzikant en/of toneelstuk is je bijgebleven in 2019?
3. Wat was de laatste verrassende plot twist die je hebt gelezen, gehoord of gezien?
4. Waarmee heb je dit jaar geëxperimenteerd?
5. Wat zijn de vooruitzichten voor 2020?
6. Indien je een documentaire mocht maken, waarover zou die gaan?
Bruno Willaert
1. Maelstrom van Céline Hudréaux naar kortverhaal van Edgar Allen Poe. Twee keer hetzelfde verhaal in een andere vorm in een luxueus uitgegeven boek.
Ook gesmaakt: Heimat van Nora Krug over het Duitse schuldgevoel, Dino van Dieter van der Ougstraete, Kamers Antikamers van Niña Weijers en het grungy fotoboekje In Situ over de Haagse underground muziekscene dat ik op Zine Happening gevonden heb.
2. Film: Les Misérables van Ladj Ly, een splinterbom van een film over de Franse banlieus (en niks te maken heeft met het boek van Victor Hugo). Muziek: optreden van King Gizzard & Lizard Wizard in de AB.
3. Bizar genoeg kwamen de meest verrassende plotwendingen dit jaar uit mijn eigen leven.
4. Experimenteren met de subsidies van het VFL zou hier een fout antwoord zijn. Veel geëxperimenteerd in 2019, maar over naar vraag 5.
5. Laten we komend jaar eens wat experimenteren met Pulp deLuxe. De rest zien we wel eens het zover is.
6. Een goeie vraag. Een documentaire over het leven van Raspoetin? Eentje over het leven in de Gentse stripscene? Er zijn wel genoeg onderwerpen waar ik mee aan de slag zou kunnen.
Dennis Marien
1. Snow Country van Yasunari Kawabata: een boek uit de jaren 40 dat nog steeds zo fris is als verse sneeuw.
2. Capture practice van Arkadi Zaides. Arkadi imiteert video-opnames, waarop het agressieve gedrag van Israëlische immigranten tegenover de Palestijnse bevolking wordt vastgelegd. Hij selecteerde enkel het geweld in deze beelden in zijn choreografie, en benadrukt zo de fysieke agressie.
3. Fluke, or, I Know Why the Winged Whale Sings van Christopher Moore. SPOILER: Alle walvissen zijn eigenlijk levende voertuigen voor een beschaving die al eeuwen onder de zeespiegel leeft.
4. Buiten tekenen in de bijtende kou, op het Rode Plein. Een ets (droge naald) in 3 kleuren drukken op de pers van het Speelkaartenmuseum. Wandelen bij 53 graden Celsius (maar dat is eigenlijk mislukt, we zijn maar 40 passen ver geraakt).
5. Politici die pretenderen dat er geen grote problemen zijn, mensen die elkaar afslachten omwille van lege principes, kortom, de duistere middeleeuwen maar dan met 4G.
6. Ik zou verborgen opnames maken van de werkvergaderingen van de Belgische ministeries, met een focus op de momenten waar effectief beslissingen worden genomen.
Voor mijn persoonlijk plezier, zou ik wel het leven van Art Beal wel eens willen documenteren:
Dieter VDO
1. De Berserk reeks van Kentaro Miura.
2. Film: het spectaculaire en hilarische slot in de verder amusant kabbelende Once upon a time… in Hollywood en de verontrustende Joker. Muziek: Polymer van Plaid.
3. Wellicht iets uit het dagdagelijkse leven. Een plot twist of slechts een fait divers? Dat weet je niet meteen.
4. Psychedelica.
5. Een werkjaar met enkele mooie kansen en nieuwe projecten.
6. Groepsseks in Vlaanderen, of zo.
Rebecca van Bockel
1. Ik ben op het moment bezig met American Psycho van Bret Easton Ellis. Superzwart en nihilistisch. Right up my alley.
Daarnaast luister ik graag naar verhalen. Mijn favoriete verhaal van het jaar is Fidget’s Bar geschreven door RaidensReturn. Het gaat niet zozeer over de inhoud maar eerder op de manier hoe het word voorgelezen.
2. Joker, Once upon a time… in Hollywood. Wat muzikanten betreft, ik ben beginnen luisteren naar Tom Yorke/Radiohead, Tool, Massive Attack (ik loop te janken op het nummer The Spoils) en Burial.
3. Plot twists zijn overated.
4. Vooral met mijn grenzen en die van anderen. Veel bijgeleerd. Liever in het diepte duiken dan ze te ontwijken. Dood ga je er niet van en je leert jezelf kennen.
5. Meer strips maken! Stabiel worden! HEUUUUUJJJJ
6. Striptekenaars/kunstenaars! Over hun interesses inspiratiebronnen en dat een beetje proberen tot leven te wekken met animaties ertussendoor en goede muziek eronder. Daar geniet ik van.
Maarten De Saeger
1. De klerk Bartleby van Herman Melvin.
2. Film: A white, white day van Hlynur Pálmason.
3. Mijn terugkeer in de redactie van Pulp deLuxe en mijn afwezigheid op de vergaderingen.
4. Leven zonder geraffineerde suikers (met alcohol als uitzondering)
5. Een nieuwe graphic novel op de markt brengen.
6. Bruno Willaert