Onze zomerstop stellen we nog een weekje uit, maar onze zomerse popup-bar Café Grensgebied is aan zijn laatste week toe. De laatste aflevering is integraal geweid aan ambachtsbrouwerij Hedonis. We hebben zowel de brouwer Janos De Baets als de Spaanse tekenaar Antonio Bravo te gast.
1. Janos De Baets, brouwer // Hedonis Ambachtsbier
Vorige week hadden we uit de Gentse bierscene al Totem te gast. Hedonis is al even gedreven als het gaat om de stijl van hun bieretiketten. Antonio Bravo komt zo meteen aan het woord. Sven Waelbroeck ontwierp de eerste bieretiketten voor Hedonis en Tessa Caerbannog werd van de schoolbanken geplukt om de affiche te tekenen van het eerste Hedonis Ambachtsbierfestival.
Hoe verloopt de zoektocht naar een tekenaar en hoe briefen jullie hem?
Janos De Baets: “De zoektocht naar een tekenaar verloopt steeds ongedwongen en spontaan. Sven Waelbrock (de eerste vaste tekenaar van Hedonis) is huisgenoot van mijn schoonbroer, schrijnwerker en een onwaarschijnlijk tekentalent. Toen we destijds opstartten met Hedonis was hij een logische keuze aangezien hij al vanaf het prille (hobbybrouw)begin vaak kwam helpen en een grote fan de bieren was. Hij is verantwoordelijk voor het creëren van onze typerende huisstijl. Aangezien we momenteel steeds vaker verschillende bieren maken en er dikwijls op een sneller tempo dient gewerkt te worden was dit voor hem niet meer combineerbaar met zijn huidige job.”
“Toen ik vorig jaar op bezoek was in Barcelona voor MASH craft beer fest leerde ik Antonio Bravo kennen. Hij werkt voor verschillende brouwerijen, bands, festivals… en ontwierp het label van onze collaboration met La Quince vorig jaar. Toen ik benoemde dat we op zoek waren naar een nieuwe illustrator voor onze labels was hij direct heel enthousiast. Antonio is een echte pro, heeft een typische (soms wat duistere) stijl en kan snel werken. Hij maakt alleen labels voor projecten die hij volledig wenst te ondersteunen, dus ook een echte gevoelsmens. In alles wat we doen is gevoel belangrijk, samenwerken met een groot grafisch vormgeversbureau is voor ons geen optie.”
“De labels vertrekken steeds vanuit het bier de we creëren, de stijl, een anekdote… Dan denken we een ruim creatief concept of gevoel uit en de rest laten we volledig aan de artiesten over. Eerst sturen ze dan een schets door en wanneer we die goedkeuren werken ze verder alles uit. De achterkant van ons label trachten we zo transparant en duidelijk mogelijk uit te werken. Alle technische gegevens (bitterheid, kleur, stijl, stamwort…), maar ook alle ingrediënten en niet enkel mout, hop en gist zoals bij zovelen. We trachten met ons etiketten de bierconsument op te leiden om zo beter hun smaak te helpen definiëren. Voor de beergeeks zijn het bovendien steeds details die heel welkom zijn.”
2. Antonio Bravo // Hedonis Ambachtsbier, La Quince, Naparbier, Yria
Vorige week kwam er al een bieretiket-illustrator uit Barcelona aan het woord. Het is aan Antonio Bravo om de eer van de andere Spaanse regio’s hoog te houden.
Stel jezelf voor.
Antonio Bravo: “Ik begon ongeveer 6 jaar te werken in de craft beer scene. Mijn eerste illustraties zijn gemaakt voor Naparbier Brewery. Die ontwerpen werden vrij populair in de bierwereld. Langzaam maar zeker begonnen andere lokale nationale en internationale brouwerijen (La Quince, Yria, Toccalmatto, De Molen) contact met me op te nemen voor sporadische samenwerkingsverbanden. Ik had de leiding over de branding van de brouwerij. Tegenwoordig werk ik regelmatig aan verschillende ontwerpen van brouwerijen en gebruik ik een grote verscheidenheid aan illustraties, technieken en middelen. Naast het werken in deze scène, werk ik ook in de musical waar ik de covers van albumhoezen, t-shirtontwerpen voor verschillende bands heb gemaakt.”
Ik probeer geïnspireerd te worden door iets dat het merk uniek en anders maakt dan alle andere merken waarmee ik werk.
Waar haal je je inspiratie uit bij het ontwerpen van een bieretiket? Heb je het bier geproefd vooraleer je een etiket ontwerpt?
“Omdat ik met verschillende brouwerijen werk, probeer ik inspiratie uit verschillende bronnen te halen. Ik denk dat elk van hen zijn eigen specifieke kenmerk heeft dat ze uniek maakt. In samenwerking met Naparbier maakte ik gebruik van donkere thema-illustraties geïnspireerd op de rock- en metalscene. Maar met andere brouwerijen zoals La Quince of Yria komt de inspiratie aan de ene kant van de dierensymboliek en de stedelijke cultuur en aan de andere komt het uit B-films of de geekwereld. Elke keer als ik een langdurige samenwerkingsrelatie met de brouwerij heb, probeer ik geïnspireerd te worden door iets dat het merk uniek en anders maakt dan alle andere merken waarmee ik werk. Afgezien daarvan als ik werk op andere niet-verwante gebieden mijn illustraties met een donkere aanraking (schedels zijn een terugkerend element) en ik probeer ook elementen uit de mythologie en geschiedenis toe te voegen die aantrekkelijk voor me zijn en iets aan het kunstwerk kunnen toevoegen.”
Wat is je favoriete bier?
“Het is erg moeilijk om slechts één bier te kiezen. Er zijn er te veel. Maar de laatste tijd kan ik beamen dat mijn favoriete stijl de saison is, ook al zijn er niet veel stijlen die ik niet leuk vind.”