Gezien de grafisch-literaire kanonnen die De Plastieken Plunk al voortgebracht heeft onder zijn winnaars (misschien ligt het gewoon aan hun talent, maar kom), heeft de wedstrijd ook drie giganten nodig om jurygewijs de winnaar van 2016 bekend te maken. Wij stellen ze, trots als pauwen, kersverse ouders en/of ministers die net een slag in het water thuis haalden, aan jullie voor.
ANNELIES VERBEKE (voorzitster) schreef de romans Slaap!, Reus, Vissen redden en Dertig Dagen, de verhalenbundels Groener Gras en Veronderstellingen en de journalistieke bundel Wakker (met fotograaf Charlie De Keersmaecker). In 2013 verscheen haar Tirol Inferno, een ‘graphic novella’ in jambische pentameters en rijm, met tekeningen van Klaas Verplancke.
Haar werk won een aantal prijzen en verschijnt in 22 talen. Uit liefde voor het korte verhaal, stelde ze met Sanneke Van Hassel de lovend onthaalde bloemlezing Naar de stad (2012) samen. Verbeke schreef filmscenario’s (zo was ze de co-scenarist van de film Swooni van Kaat Beels) en vier toneelstukken voor Belgische en Nederlandse gezelschappen, zoals Rail Gourmet voor Wunderbaum, dat in 2010 werd geselecteerd voor het Theaterfestival. Ze schreef ook de tekst voor Onvoltooid Landschap, een oratorium gecomponeerd door Maarten van Ingelgem. Met Dertig Dagen won ze de F.Bordewijkprijs, de NRC Lezersprijs en de Opzij Literatuurprijs, en het boek stond op de shortlist voor de ECI Literatuurprijs. Haar nieuwe verhalenbundel Halleluja verschijnt in januari 2017. Verbeke is ook vice-voorzitter van PEN Vlaanderen.
Meer informatie: www.anneliesverbeke.be
MARIO BOON tekent al sinds 1999 strips en illustraties voor kinderen en volwassenen. Zijn werk is uitgegeven in de USA, Japan, België en Nederland. De laatste 3 jaar maakt hij voor uitgeverij de Mediageuzen de cultstrip Doomsday die ook maandelijks in P-Magazine voorgepubliceerd wordt.
Mario woont in Sint-Amandsberg omringd door strips, boeken en 3 madammen en huisdieren van verschillende pluimage en is tevens de geestelijke vader van Pulp deLuxe.
RIA SCHULPEN is al vijftien jaar de drijvende kracht achter Bries, de kleine doch avontuurlijke Antwerpse uitgeverij. Met haar stripfonds navigeert Schulpen over de scheidingslijn tussen strips en kunst. Schulpen is ook de bezieler van The Bries Space (°2011), een knusse exporuimte voor illustratie, grafiek, animatie, installiekunst en sculpturen.
Schulpen zette twee jaar geleden haar schouders onder een (jaarlijks) festival dat de link legt tussen strips en kunst: Klaxon.
Dit trio der titanen zal zich op 19 november over de shortlist buigen om daar de enige en terechte winnaar uit te puren. De winnaar die 250 euro’s in zijn of haar pegels geduwd zal krijgen en zal de door Luc Cromheecke zelf geknede Plastieken Plunk op de schouw mogen zetten
U bent natuurlijk nog steeds welkom om op onze kosten te komen drinken op de uitreiking: De Pépé Soirée, op 19/11/2016, 21u in café ’t Onverwacht Geluk, Burgstraat 59, te Gent.
Maak alvast uw komst bekend via de Facebook Event Page.
U kan ook alhier de shorlist nog lezen én nog stemmen voor de publieksprijs, zodoende wellicht één van onze deelnemers aan de publieksprijs helpende!
En Avant!