Michaël Olbrechts heeft sedert kort ook een tweede boek “Vierenveertig na Ronny” (uitgegeven bij Oogachtend). In zeven stappen komen we te weten wat er aan deze uitgave voorafgegaan is.
Stap 1. Het storyboard. Hier deel ik de spread op in vakken en giet ik de dialogen, personages en decors al in een redelijk definitieve vorm. Het schrappen en schaven gebeurt hier. Mijn storyboard is al redelijk uitgewerkt in vergelijking met andere tekenaars. Ik heb al geprobeerd het wat sneller te tekenen, schetsmatiger met stokmannetjes, maar dat werkt niet echt voor mij. Er moet al wat leven inzitten, anders krijg ik de dialogen niet juist. In deze fase wordt het tempo dus al bepaald en daar verandert meestal niet gek veel meer aan. Wel heb ik er uiteindelijk een paar scènes in hun geheel uitgeknipt.
Stap 2. De schets. Ik heb mij voor dit boek nog meer gedocumenteerd dan voor De Allerlaatste tijger. In scènes zoals deze, met huizen en auto’s, is dat essentieel voor mij. De schets werk ik ook al sterk uit, aangezien ik ze als onderliggende laag in de definitieve tekening zichtbaar laat (ook een verschil met De Allerlaatste tijger). Hier vallen de prentjes dus echt al in hun definitieve plooi.
Stap 3. De tekening. Hier gebeurt het ‘inkten’, maar dan gewoon in potlood. Sommige lijnen van de schets trek ik niet nog eens over, hierdoor is er een verschil tussen dikke lijnen die overtrokken zijn, en lichtere lijnen van de onderliggende schets, dit geeft de tekening wat extra diepte.
Stap 4. De schaduw. Op mijn lichtbak maak ik de schaduwpartijen op een apart blad met aquarel.
Stap 5. De kleur. In Photoshop kleur ik de tekeningen in met vlakken, door de schaduwen als een aparte laag eroverheen te leggen krijgen deze vlakken volume.
Stap 6. De ingekleurde spread. We leggen er de lijntekening als een aparte laag overheen en de tekeningen zijn klaar.
Stap 7. Het boek. De tekst schrijf ik met de hand en plaats ik in ballonnetjes in Photoshop. Klaar!