Morgen gaat GRID van start! Maak nu kennis met de laatste vijf tekenaars die geselecteerd zijn. In deze aflevering stellen we je voor aan Joost Halbertsma, Octavia Roodt, Jeroen van Wijngaarden, Imke Bogers en Nathan Verbelen.
Joost Halbertsma
Joost Halbertsma (°1984) is een illustrator met een passie voor traditioneel tekenen en analoge druktechnieken. Vanuit zijn studio in het hart van Rotterdam werkt hij met een sterke DIY-mentaliteit aan tekeningen, strips, platenhoezen, hout- en linosnedes, zines en piñata’s.
Sammy over Joost: « Het aangename gerasterde kleurgebruik van Joost zet meteen een toon qua sfeer. Hoewel de strip tekstloos is, weet hij in louter beelden een slimme woordspeling op te roepen. Wij voelen de chemistry! »
Over de strip: “Mijn inzending is een illustratie bij een hoorspel van Extra-Extra Magazine. Ik illustreerde de radioshow een jaar lang, telkens een leuke uitdaging om een half uur durend verhaal in één pagina te vangen. Deze pagina werkt ook op zichzelf, los van de radioshow. Ik houd ervan om een pagina als één geheel op te zetten en vervolgens op te delen in panelen om een tijdsverloop te creëren en de lezer te sturen.”
Toekomstplannen: “Op dit moment werk ik aan korte strips en cartoons voor verschillende zines. Ik teken veel in schetsboeken, mijn basis voor ideeën. Ik publiceer graag in zines vanwege hun laagdrempeligheid en de internationale contacten die ik erdoor opdoe. Daarnaast ben ik me de laatste jaren steeds meer gaan toeleggen op lino- en houtdrukken, waarvoor ik een kleine drukwerkplaats heb in mijn studio in Rotterdam.”
Octavia Roodt
Met een Masterscriptie over de auto-biografische strip op zak, resideerde de Zuid-Afrikaanse Octavia Roodt (°1995) in 2021 in La Maison des Auteurs in Angoulême. Daar ontwikkelde ze een grote interesse voor de Belgische strip. In 2022 vestigde ze zich uiteindelijk in België. Octavia doet momenteel onderzoek naar Graphic Medicine, waarbij ze probeert de kracht van poëzie, meditatie en tekenen te combineren.
Roel over Octavia: « Unheimliche kleuren met een lichte raster, een dito spel met de setting en ook het perspectief zorgen voor een dreigende sfeer. Wat is hier aan de hand? Een dame in een chique jurk, een primitief huis, reuzekoeien: even leek het of Moebius / Jean Giraud terug tot leven gewekt is. Realisme versus absurditeit, een nieuwe wereld, een verre toekomst: wat nu? »
Over de strip: “Ik heb gewerkt met apocalyptische verhalen waarin vee een centrale rol speelt. In Zuid-Afrika is vee een krachtig symbool voor alle verschillende culturen in het land. Wat gebeurt er als onze grootste rijkdom zich tegen ons keert? Is het einde echt ooit het einde?”
Toekomstplannen: “Eind deze maand presenteer ik mijn onderzoek naar grafische geneeskunde op de ESHMS- en ComFor-conferenties. In augustus ga ik naar een residentie in Denemarken om mijn ideeën verder te ontwikkelen en manieren te vinden om participatieve strips te maken met behulp van mindfulness technieken.”
Jeroen van Wijngaarden
Jeroen van Wijngaarden (°1981) is een autodidactische illustrator die bijna uitsluitend met inkt op papier werkt. Hij heeft een voorliefde voor het groteske en cartooneske, en is pas tevreden als zijn werk de kijker een licht onbehaaglijk gevoel bezorgt. Hij leeft op een dieet van hardgekookte eieren en gepekelde sprot, en draait zijn eigen sigaretten van zware shag en gebruikte krasloten.
Martha over Jeroen: « De tekenaar leidt ons doorheen een niet zo prettig mini-pretpark, bevolkt door vreemde, grappige, gruwelijke wezens. Het doolhof is een knap gevonden element om het grid en de leesrichting voor de kijker te bepalen. De heerlijk naïeve figuren komen echt tot leven in deze visuele vertelling. »
Over de strip: “Speciaal voor GRID heb ik mijn comic gemaakt, geïnspireerd door de fascinatie die ik heb voor labyrinten in allerlei vormen: van kasteeltuinen tot museumexposities en zelfs Ikea-routes. Een labyrint biedt een gestructureerde route waar je niet kunt verdwalen, en ik koos voor een dierentuin-thema binnen dit kader. Ook wilde ik de stripervaring vernieuwen door de karakters in de panelen ongebruikelijke routes te laten volgen, wat een uitdaging was die ik graag aanging.”
Toekomstplannen: “Na het maken van mijn pagina voor GRID, heb ik hetzelfde concept en hoofdfiguur verder ontwikkeld tot een project genaamd The House of Pleasure. Dit project bestaat uit 14 panelen op losse kaarten, die samen zowel de plattegrond als het verhaal van de hoofdfiguur, Pafúncio, in The House of Pleasure vormen. Ik heb dit project voor het eerst gepresenteerd op de Stripdagen in Haarlem en ben nu op zoek naar nieuwe opdrachten en publicatiemogelijkheden!”
Imke Bogers
Imke Bogers (°1996) is een maker en droompiloot uit Utrecht. Door middel van haar associatieve manier van werken maakt ze heldere poëtische beelden, die hun oorsprong vinden in haar fascinatie voor taal en het verzamelen van kleine alledaagse observaties en materialen. Zo geeft ze graag aandacht aan de dingen die doorgaans onopgemerkt blijven. Als je goed luistert, hoor je namelijk dat alles fluistert.
Sammy over Reinout: « Imke vertelt in haar collage een absurdistisch verhaal door de samenstelling van banale dagdagelijkse elementen met de referentie naar een sprookje. Ze slaagt er zodoende in op onconventionele wijze een samenhangend beeldverhaal te creëren. »
Over de strip: “Ik vind encyclopedieën fascinerende naslagwerken waaruit ik graag inspiratie haal voor flarden tekst en afbeeldingen. Het is boeiend om ze buiten hun oorspronkelijke context te plaatsen en nieuwe verbindingen te laten ontstaan. Mijn werk is sterk associatief. Zo ontstaat er bijvoorbeeld een verhaal door het combineren van een afbeelding van een dekbed met een waterval en katoen. Deze strip maakt deel uit van een serie waarin ik speel met de verbinding tussen verschillende beelden.”
Toekomstplannen: “Momenteel ontdek ik verschillende druktechnieken waar ik veel plezier aan beleef, zoals stencils en stempels om structuren en vormen te creëren. Ik geniet ervan om binnen een klein kader te werken, zoals mijn recente project waarin ik bloemen stempel met zelf uitgesneden basisvormen. Deze zomer hoop ik nieuwe technieken en materialen aan mijn repertoire toe te voegen!”
Nathan Verbelen
Nathan Verbeelen (°2000) is striptekenaar, illustrator en liefhebber van subplots. Hoewel sommigen zijn tekeningen humoristisch noemen, beschrijft hij ze liever als tragisch. Sinds hij begon te tekenen, heeft hij een unieke stijl ontwikkeld die hij zelf omschrijft als een kraai met potloodpoten: krassend en krampachtig. In 2023 studeerde hij af in Beeldverhaal aan LUCA Brussel en is auteur van De Neerdaler (2022).
Martha over Nathan: « Op één pagina wordt een complex, uitbundig, grappig, absurd verhaal verteld. Het was een plezier om op ontdekking te gaan op deze pagina, die opvallend goed in evenwicht zit. Een plezier om onze weg te zoeken in het verhaal, om ons te laten overdonderden door de tekeningen en om ons laten meeslepen door de ritmische, dynamische vertelling, die de naam van de expo GRID alle eer aandoet. »
Over de strip: “De one page comic verkent de limbo tussen het doen en het niet doen, zitten en staan, vertrekken en blijven. Ik heb het papier in talloze vakjes verdeeld en het verhaal zich laten ontvouwen naarmate de vakjes werden ingevuld.”
Toekomstplannen: “Momenteel werk ik aan verschillende losse projecten, waarbij ik veel tijd doorbreng in mijn schetsboeken. Ik probeer mijn teksten en poëzie meer te integreren met mijn tekeningen.”
GRID gaat door van 21 tot 30 juni 2024 in Edward in Gent.
Meer info over GRID »